Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Bovenaan in de zoekresultaten van Google
Wil je als merk meer succes online? Dan zul je allereerst gevonden moeten worden. Logisch, maar dit is niet per se eenvoudig door het gigantische aanbod op internet. Zeker wanneer je veel concurrentie hebt, is het slim om aan de slag te gaan met Search Engine Optimization (SEO) of zoals we in het Nederlands zeggen, zoekmachine optimalisatie.
Starten met SEO
Wanneer je jouw website voor zoekmachines optimaliseert, wordt je bedrijf bovenaan in de zoekresultaten getoond op de voor de gebruiker relevante zoektermen. En dat wil je. Vaak geldt namelijk dat organisaties die bovenaan verschijnen, als betrouwbaar en interessant worden beschouwd. Er wordt vaker op jouw website geklikt en het verkeer op je website neemt dus toe. Bovendien is dit kwalitatief verkeer, aangezien deze bezoekers op relevante zoektermen gezocht hebben.
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?
SEO bestaat uit drie onderdelen: content, autoriteit en techniek. Om de zichtbaarheid van jouw website te vergrtoten binnen de zoekmachines, dien je aan verschillende aspecten binnen deze drie pijlers te werken.
Het plaatsen van goede content betekent niet automatisch dat je op nummer één in de zoekresultaten terecht komt. En dan is er natuurlijk nog de definitie van ‘goede content’. Goede content is geschreven om een bezoeker te helpen bij het oplossen van een probleem of vraagstuk. Goede content is niet per se geschreven om hoog te scoren in zoekmachines.
Vroeger was dit niet zo en dat bewijst dat zoekmachines leren en slimmer worden. Wil je beter ranken in de zoekmachines? Zorg er dan voor dat je aan alle eisen op het gebied van content, autoriteit en techniek voldoet.
Relevante content
Content speelt een grote rol bij SEO. Er wordt vaak nog gedacht dat het verwerken van relevante zoekwoorden in je teksten het belangrijkste is. Maar Google wordt steeds slimmer en let inmiddels op veel meer zaken. Bijvoorbeeld ook op de gebruiksvriendelijkheid van je website. Onze content specialisten kennen alle criteria. En helpen je met content die je bezoekers willen, waar ze iets aan hebben. Want dat is het allerbelangrijkste.
Autoriteit opbouwen
Ook ‘autoriteit opbouwen’ op je domeinnaam is belangrijk. Dit betekent vooral dat jouw website als waardevol aangeduid wordt. Bijvoorbeeld omdat er vanaf andere sites naar jouw website wordt gelinkt. Hoe meer betrouwbare links van buitenaf, hoe beter. Google waardeert dit met een hogere positie in de zoekresultaten. Linkbuilding is een manier om meer kwalitatieve linkjes te realiseren. Onze specialisten weten precies hoe dit werkt.
Uitstekende techniek
Een trage website, 404 errors, lastig navigeren, dat wil je jouw bezoekers niet aandoen natuurlijk. Maar wordt ook door Google flink afgestraft. Want techniek en SEO gaan hand in hand. Onder andere de laadtijd, gebruiks- en mobielvriendelijkheid van je website vindt Google belangrijk. De techniek van je website moet dus tip-top in orde zijn. Samen met Modern Minds zorgen we dat jouw website technisch volledig voldoet aan alle SEO-vereisten.
SEO-strategie
Met zoekmachine optimalisatie zorg je voor een groeiend aantal bezoekers; organisch, zoals we dat zeggen. Organische bezoekers zijn bezoekers die via zoekmachines, zonder op betaalde advertenties te klikken, op jouw website terecht komen. Een zoekwoordonderzoek is een belangrijk startpunt voor een effectieve SEO-strategie. Hiermee bepalen we namelijk op welke zoekwoorden – die relevant zijn voor jouw organisatie – gezocht wordt. Dit zijn zoekwoorden waarop je met jouw organisatie gevonden wilt worden.
Samen kijken we welke posities haalbaar zijn om zichtbaarheid op te genereren voor jouw niche. Deze zoekwoorden nemen we mee in contentcreatie en –optimalisaties. Dit kan je geheel uit handen geven aan ons ervaren SEO- en contentteam, maar wij kunnen ook strategische briefings aanleveren, waarmee jouw eigen contentteam aan de slag kan gaan.
Uitgebreid zoekwoordonderzoek
De basis voor alle SEO- en contentwerkzaamheden is het zoekwoordenonderzoek. Hiermee identificeren we relevante zoekwoorden voor elke fase in de customer journey. Dit leidt onder andere naar directe verkoop, aanwezigheid, vertrouwen en het opbouwen van autoriteit in jouw niche.
Om deze reden maken we niet alleen content maken voor commerciële zoekwoorden, maar ook informatieve zoekwoorden. Hierdoor ontdekken we precies voor welke zoekwoorden je website goed te optimaliseren is en hoe we jouw organische vindbaarheid in Google en andere zoekmachines vergroten.
Slim werken met tools
Voor de beste resultaten gebruiken we verschillende tools, zoals Semrush, Screaming Frog en Google Search Console. Om de SEO van jouw website of webshop te verbeteren, combineren we alle relevante data uit deze tools om ervoor te zorgen dat we de beste SEO-strategie opzetten voor jouw organisatie.
Hoe combineer je SEO en AI?
Heb je nog wel een (SEO) content marketeer nodig als AI alles voor je maakt? Bij Wind Mee zeggen we overduidelijk: JA!
De mogelijkheden van AI zijn soms duizelingwekkend. Echter, het heeft inmiddels ook laten zien dat niet alle door AI gegenereerde content goed of juist is. Contentgenerators halen hun informatie van het internet en zoals we weten, staat ook op het internet informatie die onjuist is.
Betekent dat dat we AI helemaal links moeten laten liggen? Nee, onze specialisten gebruiken AI om hun werk te verrijken, inspiratie op te doen en nieuwe inzichten te krijgen. Deze inzichten worden overigens altijd getoetst, want er blijft een menselijke hand nodig om goed te werken met AI.
Ontwikkelingen op gebied van SEO en AI
Net als mensen, leren zoekmachines elke dag nieuwe dingen. Zo is Google aan het testen met Search Generative Experience (SGE). Kort gezegd wil Google dat gebruikers zo goed en zo snel mogelijk geholpen worden. Elke extra klik is er dan eigenlijk één te veel. Om deze reden rolt Google SGE uit.
Door middel van SGE is het mogelijk om alle informatie over een bepaald onderwerp of persoon direct te zien, zonder een zoekresultaat aan te klikken. Of bijvoorbeeld als je een recept zoekt, dat het recept ook direct te zien krijgt. In sommige landen is het zelfs al mogelijk om direct iets te kopen via de Google zoekresultaten.
En dan is er nog E-E-A-T, dit bestaat al sinds 2014, maar Google heeft er nog een ‘E’ aan toegevoegd. E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Hierbij is Experience als laatste toegevoegd. Kort gezegd houdt het in dat Google meer rekening houdt met de persoonlijke ervaring van de auteur. Wanneer iemand een product echt gebruikt heeft, wordt dit natuurlijk als veel waardevoller gezien. Dat vindt Google ook, daarom moet goede content aan een aantal richtlijnen voldoen:
- Content moet geschreven zijn om bezoekers te helpen.
- Content moet gemaakt zijn door experts op dit gebied.
- Content moet geplaatst zijn op een website met autoriteit.
- Content moet betrouwbaar zijn.
- En als laatste moet de content regelmatig bijgewerkt worden. Een artikel uit 2019 kan inmiddels al onjuiste en niet up-to-date informatie bevatten.
Zoekmachine optimalisatie uitbesteden
SEO uitbesteden is een slimme keuze, want het is een voortdurend proces. Het is niet iets wat binnen een week afgerond is, maar waar je continu aan werkt. Daar is een langere adem voor nodig. En tijd. Wist je dat de eerste resultaten van je SEO-effort doorgaans pas te zien zijn na drie – soms zelfs zes – maanden? Anders dan SEA is SEO een doorlopend project.
Maar dan heb je ook wat. Een goede positie in de zoekresultaten en een stabiele online zichtbaarheid leveren je continu nieuw verkeer op. Bovendien beloont Google het wanneer je blijft werken aan je SEO.
Onze SEO-specialisten en developers van Modern Minds helpen je graag. Bij de technische SEO-specificaties, het realiseren van meer externe links en bij het regelmatig creëren en updaten van relevante content. Google vindt dit leuk, let maar op!
Wat klanten over ons zeggen
Title
Bodytext
SEO uitbesteden aan Wind Mee?
Wil je weten hoe jouw site ervoor staat, ten opzichte van je concurrenten? En met concrete actiepunten de vindbaarheid van jouw website of webshop te verbeteren in Google, Microsoft Bing en alle andere zoekmachines? Maak een vrijblijvende afspraak.