Het is alweer december en de feestdagen komen er weer aan. Voor veel webshops is het de drukste periode van het jaar. Het is daarom belangrijk om goed op de drukte in te spelen. Wanneer je hier niet op inspeelt, dan doet je concurrentie dit zeker wel en zul jij met je webshop orders mislopen. Dit is natuurlijk erg zonde, dus zorg dat je goed bent voorbereid! Maar hoe kun jij dan als webshop het beste op Kerst inspelen? Wij leggen het je uit.
Bekijk hoe je jouw webshop het beste op de feestdagen kunt voorbereiden en hoe je potentiële klanten het beste kunt bereiken. Daarnaast hebben wij de data voor je opgezocht met inzicht in de groei in de interesse en het online bestellen. Lees snel verder!
Zorg voor een goede strategie en planning
Vraag jij je af hoe je je webshop het beste kunt voorbereiden op kerst, om je aantal orders in deze periode zoveel mogelijk te verhogen?
Met een goede strategie zorg je ervoor dat je opvalt tussen de concurrentie. Zo behaal jij een zo optimaal mogelijk resultaat tijdens de feestdagen.
Bedenk allereerst wat je wilt bereiken en documenteer je doelstellingen tijdens de piekperiode. Zorg ook dat deze doelen inzichtelijk zijn voor je team, zodat zij alle benodigde acties uitvoeren en de werkzaamheden hierop afstemmen.
Er zijn voor je webshop meerdere belangrijke evenementen en dagen waarop het interessant is om aanwezig te zijn. Dit kun je doen door bijvoorbeeld relevante content te posten, zodat jij het verkeer naar je webshop een boost kunt geven op de drukke dagen. Je aanwezigheid online is belangrijk en de interesse naar online shoppen stijgt. De corona tijd en Black Friday hebben gezorgd voor een enorme groei in online bestellingen.
Wanneer je de interesse van de afgelopen 5 jaar in Nederland bekijkt voor bestellen is het erg opvallend hoeveel dit is gestegen sinds de lockdown periode vanaf maart 2020.
Het is ook te verwachten dat door de coronamaatregelen er een enorm aantal aankopen voor de feestdagen online gedaan zal worden. De verwachte groei in online verkopen schept enorme kansen voor online ondernemers. Iets wat je dus niet links kunt laten liggen.
Zet in op meerdere kanalen
Je doelgroep gebruikt meerdere kanalen tijdens de feestdagen, dus waarom zou jij dit niet doen? Jouw content posten en promoten op meerdere kanalen zorgt ervoor dat jij je potentiële klanten op meerdere momenten kunt bereiken met jouw boodschap, maar ook dat je verschillende klanten beter bereikt.
Je kunt natuurlijk alles voorbereid en op orde hebben op je webshop om in te spelen op kerst, maar je moet je boodschap ook goed overbrengen naar je potentiële klanten. Social media is hiervoor zeer geschikt. Je kunt je volgers via een post op de hoogte brengen en je bericht promoten om je doelgroep te bereiken.
Daarbij is het ook verstandig om je producten aan te bieden op bekende marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com. Je zichtbaarheid wordt door het bereik van deze giganten enorm verhoogd en je potentiële verkopen dus ook.
Kijk daarbij ook naar vergelijkingssites zoals Kieskeurig en Beslist. Deze sites hebben ook een gigantisch bereik en kunnen een groot aantal bezoekers doorsturen naar jouw website.
Meer zichtbaarheid met advertenties
Met SEA kun jij ervoor zorgen dat tijdens de belangrijkste periodes je advertenties bovenaan de zoekresultaten worden vertoond. Tijdens en voor kerst staat jouw webshop dan zichtbaar in de zoekmachine voor de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden.
SEA zorgt ervoor dat jouw website meer zichtbaarheid krijgt tegen betaling. Wanneer je alleen focust op SEO en het organisch binnenhalen van verkeer zal je gegarandeerd veel potentiële klanten missen. Je advertenties zullen bovenaan de zoekmachine worden vertoond wanneer je de benodigde biedingen instelt bij de zoekwoorden en ze kunnen daarnaast aan de juiste mensen worden vertoond op andere websites.
Om de juiste doelgroep te bereiken met advertenties kun je deze groep mensen definiëren en vervolgens je advertentie uitsluitend aan deze doelgroep tonen. Zo kun je bijvoorbeeld je advertenties targeten op personen die aan het zoeken zijn naar kerstcadeaus of mensen die al eerder een aankoop hebben gedaan op jouw website.
Aanbiedingen voor de feestdagen
Rond de feestdagen en in de Cyber periode is de concurrentie tussen webshops enorm. Daarnaast vind je veel aanbiedingen bij allerlei webshops en winkels in de maand december. Het is zeker aan te raden om hier als webshop ook in mee te gaan om het aantal verkopen in deze periode te verhogen door concurrerende prijzen te hanteren en voordeel te bieden aan je klanten.
Producten kopen in de aanbieding is vaak laagdrempeliger voor klanten en een goede mogelijkheid om kennis te maken met jouw merk. Met de juiste aanbiedingen kun je nieuwe klanten binnenhalen en zo krijg je de mogelijkheid om ook op langere termijn klanten aan je te binden zodat ze vaker terugkomen om producten te kopen op jouw website.
Naast het toevoegen van aanbiedingen of kortingscodes is het ook handig om cadeau- of voordeelpakketten samen te stellen. Zo zijn de klanten niet alleen in de gelegenheid om meerdere van je producten uit te testen, maar is het ook leuk om als cadeau te geven.
Bereid je goed voor op de drukte met bezorgen
In december wordt er veel besteld. Houd hier rekening mee zodat jouw klanten de bestellingen op tijd bezorgd krijgen. Zorg ook dat je duidelijk bent in de communicatie om frustratie van een te late levering te voorkomen. Dit is altijd belangrijk om goed op orde te hebben, maar zeker voor de kerstdagen. Niemand zit er natuurlijk op te wachten dat de kerstcadeaus pas na de feestdagen geleverd worden.
Wanneer je meer orders hebt dan verwacht kan dit veel stress veroorzaken. Wanneer het aantal bestellingen stijgt voor de kerstdagen, stijgt ook het aantal orders dat je op tijd dient te verwerken. Zorg dus dat je fulfilment en de voorraad goed op orde hebt zodat je goed voorbereid bent op de drukte.
Ook kun je investeren in webshop fulfilment, zodat je je geen zorgen hoeft te maken als je meer bestellingen hebt dan verwacht.
Om leveringsproblemen te voorkomen zou je bestellingen kunnen leveren via meerdere bezorgdiensten. Hierdoor ben je niet slechts afhankelijk van één partij. Hiermee beperk je dus je risico.
Wanneer een bezorgdienst het zo druk heeft, dat deze niet meer in staat is de pakketjes op de afgesproken datum te leveren, dan kun je overgaan naar een andere partij.
Wat doen je concurrenten?
Je wilt natuurlijk opvallen tussen je concurrenten en zo’n hoog mogelijk marktaandeel pakken tijdens de piekperiode. Om dit te realiseren is het verstandig om een concurrentieanalyse te doen. Zo weet jij goed wat je concurrentie doet en hoe jij hier het beste mee om kan gaan. Vragen die jij jezelf kunt stellen om erachter te komen welke strategie je concurrenten hanteren zijn:
-
- Welke aanbiedingen hanteert de concurrent?
- Hoe heeft de concurrent de webshop afgestemd op Kerst?
- Welke teksten/USP’s gebruikt de concurrent?
- Hoe communiceert de concurrent de boodschap naar de doelgroep?
Conclusie als webshop inspelen op Kerst
Een goede voorbereiding en de juiste strategie vragen even wat aandacht, maar zullen ervoor zorgen dat jouw webshop klaar is voor de feestdagen! Er zijn verschillende zaken waarmee je rekening moet houden, zodat alles goed op elkaar aansluit. Van het bereiken van de juiste mensen tot het op tijd leveren van de bestellingen. Een goede aanpak voor de acties voor en tijdens de feestdagen kan ervoor zorgen dat jouw webshop opvalt tussen die van je concurrenten.
Wanneer een goede strategie bedenken en uitwerken teveel werk geeft of te ingewikkeld is, is het verstandig om dit uit te besteden. Wij zouden je hierbij kunnen helpen. Ons marketing team werkt dagelijks aan grotere en kleinere projecten waarmee veel potentiële klanten worden bereikt. Vind je dit interessant? Lees dan meer over onze marketingdiensten en neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Wij gaan graag strategisch het gesprek met je aan om te kijken hoe wij jou kunnen helpen met jouw webshop.