Wat zijn de beste heatmap tools van 2023?

Geschreven door:

Roos van Pelt

Datum publicatie:

23 januari 2023
Conversiespecialisten en UX-specialisten zullen er zeker bekend mee zijn: heatmap tools. Door middel van deze tools leer je je gebruikers beter kennen. Hoe navigeren ze? Welke informatie willen ze zien? Waar lopen ze vast? Door middel van een heatmap tool krijg je antwoord op deze vragen. Met de inzichten uit de tool weet je waar de obstakels zitten binnen jouw webshop. Door deze obstakels weg te nemen verhoog je je conversies. We zetten de drie beste heatmap tools voor je op een rij.

Tool #1: Crazy Egg

Crazy Egg was één van de eerste heatmap tools, zeggen ze zelf. Hun tool is ontwikkeld om conversie – en UX-specialisten makkelijk en snel te laten zien waar de meeste klikactiviteit plaatsvindt en tot waar mensen scrollen. De tool biedt verschillende reporten aan. Door deze reporten te combineren, krijg het beste inzicht in waar je gebruikers vastlopen. Zo kan jij als webshopeigenaar super enthousiast worden van een bepaald onderdeel, maar bezoekers kunnen het soms zelfs compleet negeren. Een heatmap tool geeft onafhankelijk inzicht in de bewegingen van jouw bezoekers. Het is belangrijk om minimaal twee weken de tool te laten lopen. Zo krijgen we genoeg inzichten om conclusies uit te trekken. Soms komt het voor dat we niet direct één conclusie kunnen trekken op basis van het report uit de heatmap tool, we zetten dan A/B-testing in om te weten te komen wat het beste werkt voor jouw bezoekers.

Tool #2: Hotjar

Hotjar is een gebruiksvriendelijke heatmap tool. Het geeft ons een in één oogopslag inzicht in hoe bezoekers bewegen in jouw webshop. Hoe ver naar beneden scrollen ze? Op welke buttons of producten wordt wel en niet geklikt? En welk onderdeel van de webshop wordt compleet genegeerd? Naast heatmaps kan Hotjar ook screen recordings laten zien. Bij deze recordings zien we alle muisbewegingen en klikken. Door middel van een rode lijn wordt elke beweging van de cursor gemeten. Deze muisbewegingen staan gelijk aan oogbewegingen. Zowel heatmaps als screen recordings worden ook op mobiel ingezet. Het lastige is dat op mobiel, we natuurlijk geen muisbewegingen kunnen meten. Uit deze analyses komt gelukkig ook veel waardevolle informatie, want let’s face it: heel veel internetgebruikers doen dit tegenwoordig via hun telefoon. Deze features leggen de basis voor conversieoptimalisaties aan jouw webshop. Maar Hotjar kan nog veel meer, namelijk het instellen van enquêtes en feedbackmogelijkheden in een webshop. Het is maar wat je allemaal wil laten onderzoeken aan jouw webshop.

Tool #3: Mouseflow

Mouseflow verwoordt het heel goed: met een heatmap tool heb je geen giswerk nodig. En dat is zeker waar. Heat – en scrollmaps laten simpelweg zien wat er gebeurt op jouw website in elke stap van de customer journey, zonder dat we daar invloed op hebben. Deze tool helpt je om alle data en pijnpunten te ontdekken die misschien wel onopgemerkt blijven zonder tools zoals Mouseflow. Pijnpunten en obstakels moeten logischerwijs opgelost worden zodat jouw webshop optimaal presteert. Mouseflow kan volledig geïntegreerd worden binnen een marketingteam, zodat niet alleen een CRO – of UX-specialist er baat bij heeft, maar ook andere takken binnen een marketingafdeling zoals: designers, SEO-specialisten, analytische specialisten en product-owners. Daarnaast is het ook volledig te koppelen met verschillende CMS-systemen en andere marketingplatformen.

Maar welk van deze heatmap tools is het beste?

Dat is natuurlijk een lastige vraag. Je hebt misschien wel gemerkt dat wij een beetje bevooroordeeld zijn. Wij gebruiken namelijk Hotjar, dus dat is ook de tool waar wij het meest bekend mee zijn en automatisch is Hotjar in onze ogen de beste heatmap tool. Maar in principe werken alle tools redelijk hetzelfde en vergaren ze soortgelijke informatie. Kortom de ene CRO – of UX-specialist zal een voorkeur hebben voor Hotjar en de ander voor MouseFlow of Crazy Egg. Uiteindelijk gaat het erom dat we het beste voor hebben met jouw webshop en de conversies willen verhogen.

Interesse in een CRO-analyse?

Benieuwd naar de pijnpunten van jouw website? Neem contact met ons op, we helpen je graag door middel van een CRO-analyse. Laten we eens sparren over de mogelijkheden om meer conversies te halen uit jouw huidige webshop.

Gerelateerde blogs