Tips voor een succesvolle Black Friday met je webshop

Geschreven door:

Fabienne Blocker

Datum publicatie:

25 oktober 2022

Wat is Black Friday?

Black Friday is een traditie die is overgewaaid uit Amerika en vind plaats op de dag na Thanksgiving. Tegenwoordig markeert het ook in Nederland het begin van de feestdagenaankopen. De winkels en webshops die meedoen geven op deze vrijdag fikse kortingen. Daarmee weten ze hoge conversies te realiseren en de omzet flink te verhogen. Dit jaar valt Black Friday op 25 november 2022. Benieuwd hoe jij je webshop voorbereid op deze dag? In deze blog lees je tips voor voor, tijdens en na Black Friday!

Hoe bereid ik mijn webshop voor op Black Friday?

Begin tijdig met marketing

Wat is het goede moment om te beginnen met Black Friday marketing? Dat is een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. We raden aan om rond het einde van oktober of begin van november te starten met het promoten van je Black Friday deals. Daarvoor kun je verschillende kanalen inzetten, zoals social media, nieuwsbrieven, online advertenties en je website. Beslis welke acties of aanbiedingen je gaat hanteren en deel dit met je online publiek. Zo kunnen potentiële kopers zich alvast oriënteren voor een eventuele bestelling.

 

Bepaal welke kortingen je gaat bieden

Belangrijk is om te bepalen welke discounts je gaat geven op je website. Daarvoor zijn meerdere opties beschikbaar.

  • Sale op gehele assortiment

  • Acties op bepaalde producten

  • Een kortingscode om in te voeren de checkout

Stoom de content op je website klaar

Zorg dat je website tijdig klaar is voor de grote dag. Als je eenmaal hebt bepaald welke kortingen je gaat bieden, is het tijd om de pagina’s op je website voor te bereiden. Waar moet je aan denken?y

 

Black Friday landingspagina

Maak een landingpage speciaal voor Black Friday. Hierin zet je de producten die afgeprijsd zijn of, als je je gehele assortiment afprijst, kun je een handmatige volgorde van producten instellen. Voorzie de pagina van specifieke teksten en banners gericht op de kortingen.

 

Afteller in banner of pop-up

Met een countdown banner op je website laat je je bezoekers al van tevoren weten dat je mee doet met Black Friday! Dit kan zorgen dat bezoekers die nog twijfelen terugkomen naar je website en met korting tóch een bestelling plaatsen.

 

Verlanglijstje

Biedt de mogelijkheid om een verlanglijstje te maken. De gebruikers op je webshop kunnen hierin alvast producten klaarzetten die ze willen bestellen. Dit scheelt hun tijd en moeite tijdens Black Friday, waardoor ze niet meer hoeven zoeken en extra snel tot aankoop kunnen overgaan!

Tips voor black friday met webshop

 

 

 

Doe een site audit

Met een website audit analyseer je de factoren die invloed hebben op de vindbaarheid in zoekmachines. Het optimaliseren van je website is niet alleen rond Black Friday belangrijk. Toch wil je tijdens deze drukke dag voorkomen dat bezoekers tegen problemen of hindernissen aanlopen, aangezien dit de conversie kan verlagen.

 

Pagespeed optimaliseren

Optimaliseer je pagespeed. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te zorgen dat je afbeeldingen kleiner zijn dan 300kb. Ook bestaan er WordPress plugins voor het verhogen van de laadsnelheid, zoals WP Rocket.

 

Landingpages en productpagina’s verrijken

Zorg dat je landingpages en  productpagina’s volledig en vindbaar zijn. Steek tijd in het aanvullen en verbeteren van je product-omschrijvingen, meta descriptions door het gebruik van zoekwoorden. Ook kunnen een duidelijke foto’s en reviews van klanten bijdragen aan een hogere conversie.

 

Technische SEO

Verbeter je technisch SEO. Dit doe je onder andere door het oplossen van gebroken links (404 status code), het toevoegen van structured data en alt-attributen.

 

Weet je niet waar te beginnen?

Modern Minds kan je helpen bij het doen van een site audit en het verbeteren van organische en technische SEO.

Marketing strategieën voor tijdens Black Friday

Op 25 november is de grote dag daar: Black Friday! Met bovenstaande tips ben je al goed voorbereid, maar waar moet je op de dag zelf rekening mee houden?

 

Allereerst is het zaak om te zorgen dat je je website content live zet. Het gaat om kortingen, discount codes en landingspages. Maar denk ook aan banners, pop-ups en eventuele andere content die je voorbereid hebt. Zorg dat dit om 00:00 snachts al live gaat, want dan beginnen sommige mensen al met shoppen.

 

Als je een emailbestand hebt met mensen die zijn ingeschreven op je nieuwsbrief, kun je hier nu goed gebruik van maken. Stuur de nieuwsbrief die je voorbereid hebt op en laat iedereen weten dat je sale of een kortingscode biedt! Natuurlijk is het ook slim om uit te pakken op je social media kanalen.

E-commerce strategie voor na Black Friday

Als Black Friday achter de rug is, heb je tijdens het Cyber Weekend nogmaals de kans om kortingen te geven! Op 28 november, de maandag na het Amerikaanse Thanksgiving, doen veel webshops mee aan Cyber Monday. Dit komt eigenlijk op hetzelfde neer als Black Friday en geeft je de kans om mensen tóch nog te overtuigen met hoge kortingen.

 

Cyber Monday is dus een mooie gelegenheid voor retargeting van je bezoekers. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een nieuwsbrief, advertenties en social media uitingen.

 

Evalueren

Black Friday en Cyber Monday kunnen je veel nieuwe inzichten geven in het gedrag van je bezoekers en klanten. Misschien merk je dat een product dat normaal weinig wordt gekocht ineens heel hard is gegaan. Analyseer de data en stuur waar nodig bij om de rest van het jaar tot een groot succes te maken!

Samenwerken met een e-commerce bureau?

Modern Minds ondersteunt websites en webshops met e-commerce strategie, doorontwikkeling en technische support. Weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Gerelateerde blogs