CRO checklist voor meer conversie

Geschreven door:

Fabienne Blocker

Datum publicatie:

8 augustus 2022
In de online wereld word veel tijd en energie gestoken in het verbeteren van de vindbaarheid van websites. Toch betekent het hebben van meer bezoekers helaas niet per definitie meer conversie. Hoe zorg je dat je bezoekers overgaan tot de gewenste actie? Dit is waar CRO om de hoek komt kijken.

Wat is CRO?

CRO staat voor Conversion Rate Optimization: het optimaliseren van het conversiepercentage van je website. Het speelt in op het gedrag van je bezoekers en is gebaseerd op psychologische gedragstheorieën. Anders dan SEO richt CRO zich op het genereren van meer verkopen of leads bij je huidige bezoekers. Weten welke stappen je kunt nemen om de conversie te optimaliseren op jouw site? In dit artikel geven we je een checklist met punten die je kunt implementeren!

✅ Vergaar inzicht in het gedrag van je bezoekers

Zoals gezegd houdt CRO zich bezig met het gedrag van je bezoekers. Maar voordat je dit gedrag in de juiste richting kunt sturen, is het van belang dat je weet welke handelingen bezoekers op je site doen. Dit doe je met tools zoals Google Analytics, Hotjar en Google Optimize.

Google Analytics
In Google Analytics vind je statistieken over je bezoekers. Er wordt allerlei data verzameld, waaronder:

  • Het percentage mobiele bezoekers
  • Via welke weg gebruikers op je site zijn gekomen
  • Het aantal unieke pageviews en bezoekers
  • De bounce rate: het percentage bezoekers dat de site verlaat zonder een actie te doen.

Deze data kun je slim inzetten om te sturen naar het gewenste gedrag. Voorbeelden zijn het optimaliseren van content, het instellen van ‘verlaten winkelwagen’ mailtjes en het aanpassen van het webdesign.

Hotjar
Hotjar is een heatmap tool die muis- en scrollbewegingen van je sitebezoekers waarneemt. Ook kun je enquêtes afnemen om kwalitatieve en kwantitatieve data te ontvangen over gebruikers. Zo kom je te weten wat eventuele verbeterpunten zijn. Op basis daarvan bedenk je hypothesen die je kunt toetsen door middel van een A/B test.

Google Optimize
Aan de hand van Google Optimize kun je gratis A/B-testen doen en de resultaten koppelen aan Google Analytics. Bij A/B testen leg je twee ontwerpen of versies naast elkaar en kijk je naar de verschillen in gebruikersgedrag. Meer weten? Lees ook onze blog over het testen van conversieoptimalisatie en gebruiksvriendelijkheid.

✅ Optimaliseer landingspagina’s

Is het voor een nieuwe bezoeker binnen 5 seconden duidelijk wat je aanbiedt? Je gebruikers willen in één oogopslag kunnen zien wat je verkoopt of welke dienst je aanbiedt. Zorg dus dat je landingspagina’s de juiste content bevatten. Dit doe je aan de hand van teksten en afbeeldingen.

Ook belangrijk is om te laten zien wat jou onderscheidt van je concurrenten. Laat je USPs duidelijk naar voren komen en houd de belangstelling van je bezoekers vast.

✅ Bied relevante informatie

Niet alleen je landingspagina’s, maar ook de rest van je website moet waardevolle informatie bevatten. Is dit niet het geval, dan is er grote kans dat bezoekers afhaken en op zoek gaan naar een beter alternatief. Waar kun je beginnen?

Productomschrijving
Wees zo compleet mogelijk in de beschrijving en specificaties van je producten of diensten. Ook kan het voor een potentiële klant cruciaal zijn om te weten wat de levertijd van het product is. Vermeld dit allemaal duidelijk op de productpagina zodat er niet naar gezocht hoeft te worden.

Call To Actions
Een goede CTA doet wonderen: Het maakt direct duidelijk wat de gewenste volgende stap is. Wat is een goede CTA? Een call-to-action die omschrijft wat de bezoeker wil: niet ‘klik hier’, maar ‘voeg toe aan winkelmand’, ‘bekijk product’ of ‘registreer nu’. Om te zorgen dat de boodschap de aandacht trekt maak je de knop opvallend en plaats je deze boven de vouw van de pagina.

✅ Creëer vertrouwen

Kopen draait om vertrouwen: Als je online iets bestelt, wil je er zeker van zijn dat de bestelling in goede handen is. Hoe geef je je bezoekers een gevoel van vertrouwen?

  • Verzamel reviews en laat deze zien op je website en bij je producten. De mening van anderen is een belangrijke factor in het koopbeslissingsproces en kan iemand net over de drempel halen. Met een integratie als Trusted Shops haal je reviews binnen en biedt je tevens extra garanties aan je kopers.

  • Laat jezelf of je team zien op een over ons-pagina. Door te laten zien wie er achter een bedrijf zit, voelt een gebruiker zich meer verbonden met je product of dienst.

  • Zet je contactgegevens in de footer. Zo laat je zien dat je bereikbaar bent en klaarstaat in geval van vragen of problemen.

Ook na de conversie is het belangrijk om je klanten te verzekeren dat hun bestelling goed is doorgekomen. Dit kun je doen door middel van een bedankpagina waarop te zien is dat de bestelling goed is doorgekomen, en het sturen van bevestigingsmails.

✅ Zorg voor een gebruiksvriendelijk webdesign

Door het design van je website visueel aantrekkelijk te maken straal je betrouwbaarheid uit en laat je de juiste indruk achter bij bezoekers. Een ontwerp dat geoptimaliseerd is voor gebruiksvriendelijkheid leidt de bezoeker ook nog eens naar de juiste knoppen en bevat zo min mogelijk afleiding. Dit kun je verwezenlijken door te zorgen voor:

  • Contrast tussen knoppen en de rest van de pagina
  • Witte ruimte rondom elementen waar je de focus op wil leggen
  • Het kiezen van geschikte kleuren en lettertypes
  • Duidelijk onderscheid en volgorde tussen pagina-onderdelen

Responsiviteit
Gemiddeld komt meer dan de helft van alle websitebezoekers via een smartphone. Afhankelijk van je doelgroep kan dit percentage zelfs nog vele malen hoger liggen. Het is dan ook essentieel om te zorgen dat je website niet alleen goed werkt op desktop, maar ook responsive is op mobiel.

Een UX-designer kan je helpen bij het ontwerpen van pagina’s die prettig te navigeren zijn.

✅Verbeter de functionaliteit van je site

Checkout
Houd het betaalproces kort en simpel. Door bepaalde ‘trucjes’ toe te passen leidt je je klanten sneller door het proces heen en verlaag je het aantal verlaten winkelmandjes.

  • Houd alles op één pagina. Daarmee voorkom je dat gebruikers heen en weer moeten, afgeleid raken of niet weten wat ze kunnen verwachten. Een andere optie is om te weergeven hoeveel stappen doorlopen zullen worden.
  • Maak duidelijk wat de gebruiker moet invullen en wat de verwachte vervolgstappen zijn.
  • Gebruik hulpmiddelen zoals het automatisch invullen van de straatnaam en een checkbox voor “hetzelfde als het factuuradres”. Hoe minder de klant hoeft te typen, hoe sneller en beter.

Wil je een betaalservice integreren op jouw site? Modern Minds is partner van Mollie, PAY.nl en Adyen. Neem vrijblijvend contact met ons op!

Snelheid
Een trage website rankt niet alleen lager in zoekmachines, maar kan ook leiden tot frustratie bij bezoekers. Om het gebruik van je website zo soepel mogelijk te maken is het een slimme zet om de laadsnelheid te optimaliseren. Je kunt verschillende dingen doen:

  • Afbeeldingen comprimeren
  • CSS en Javascript bestanden minimaliseren
  • Caching instellingen aanpassen

Er zijn verschillende plugins en extensies beschikbaar die de performance van je website kunnen boosten, zoals WP Rocket, Amasty Optimize Speed en Varnish Cache.

Samenwerken met een CRO-specialist

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van de punten uit deze checklist? Het team van Modern Minds geeft je graag advies en ondersteuning. Neem contact met ons op!

Gerelateerde blogs