De e-commerce trends van 2020

Geschreven door:

Dennis Vreeke

Datum publicatie:

21 juli 2020
E-commerce maakte de afgelopen jaren een enorme groei mee. Je kunt tegenwoordig vrijwel alles online kopen. En alhoewel 2020 een wat andere wending kreeg dan verwacht, is de e-commerce sector wellicht zelfs nog populairder geworden. Tijdens de corona ‘lockdown’ was het online winkelen een uitkomst voor velen. Men verwacht dan ook dat deze groei de komende jaren nog meer zal toenemen. Genoeg reden dus om je eens goed te verdiepen in wat e-commerce nou precies inhoudt en wat de e-commerce trends van 2020 zijn.

Waarom e-commerce?

Volgens de statistieken blijft de e-commerce sector dus groeien. De customer journey speelt hierbij een grote rol. Consumenten houden van het gemak van online winkelen; je bent niet gebonden aan bepaalde openingstijden, je hoeft nergens naartoe om je aankoop te doen, het is snel en overzichtelijk en dus ook tijdbesparend. Bedrijven kunnen zichzelf aantrekkelijker maken door goed in te spelen op de klantwensen en de trends van het online shoppen.

Naast alle voordelen van e-commerce voor consumenten, zijn er ook genoeg voordelen voor bedrijven. Zo heb je bijvoorbeeld geen assortiment limiet. Aangezien je je niet vast hoeft te houden aan een bepaalde winkel oppervlakte, kun je een zo uitgebreid en variërend assortiment aanbieden als je wilt. In tegenstelling tot een fysieke winkel, heb je oneindige schapruimte. Een ander belangrijk voordeel is dat je met een e-commerce lagere kosten hebt en veel meer informatie over je klanten krijgt.

Tegenover al deze voordelen staat dan ook weer een grote uitdaging: concurrentie. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw e-commerce up-to-date is, voldoet aan klantwensen en bovenal goed functioneert. Wanneer je een e-commerce wilt starten, heb je hiervoor de juiste e-commerce strategie nodig.

E-commerce trends en ontwikkelingen

Ieder jaar groeit de e-commerce sector. Dat betekent dus dat er meer en meer bedrijven beginnen aan een webshop en dat betekent dus ook meer concurrentie. Het is daarom belangrijk je te verdiepen in de trends rondom e-commerce. Wij lichten hier een aantal belangrijke e-commerce trends van 2020 uit.

1. Marktplaatsen

Eén van de belangrijkste e-commerce trends van 2020 zijn marktplaatsen. Marktplaatsen als Bol.com en Amazon.com zijn booming. Verkoop via Bol.com is al enige tijd populair, maar nu met de komst van Amazon in Nederland, gaan er nog meer deuren open voor Nederlandse bedrijven. Marktplaatsen zijn online platformen waar bedrijven hun producten kunnen aanbieden aan consumenten. Wil je je als bedrijf hieraan toevoegen? Dan is het wel van belang dat je een goed plan hebt om zichtbaar te zijn en op die manier meer te verkopen.

2. Personalisatie

Personalisatie is ontzettend belangrijk voor een webshop. Met gepersonaliseerde content zorg je ervoor dat je de juiste consumenten bereikt. Om dit zo goed mogelijk te doen heb je data nodig zoals web statistieken, social media statistieken, SEO onderzoek, A/B testen en data van e-mail marketing campagnes. Het is van belang dit zorgvuldig en goed uit te voeren, zodat de verkoop stijgt.

3. Progressive Web Apps

Een goed functionerende en snelle webshop is een must in 2020. Dankzij PWA (progressive web apps) is er minder druk op de server en wordt de webshop sneller. Hierdoor wordt de ervaring van de klant met de webshop een stuk prettiger. Een voordeel hiervan is dat de webshop ook offline beschikbaar is en dat je de mogelijkheid hebt om push-notificaties naar de klant te sturen.

4. Augmented Reality en Pop-up stores

Met augmented reality en virtual reality wordt het voor de klanten mogelijk op een bepaalde elektronische manier producten te proberen of testen. Bijvoorbeeld door een app een maand uit te laten proberen of producten op te sturen voor een testperiode. Hiermee hopen bedrijven de return rate (die vaak erg hoog is) terug te brengen. Daarnaast draagt het bij aan een verbeterde customer journey voor de klant zelf. Een andere manier om de return rate te verlagen is via pop-up stores. Consumenten kunnen de producten op deze manier fysiek zien en uitproberen. De bedoeling is dat de klanten vervolgens hun bestelling online doen.

5. AMP (Accelerated Mobile Pages)

AMP is een open-source indeling. Dit zorgt ervoor dat een pagina binnen 1 seconde geladen is. Dankzij de komst van AMP mails worden statistische e-mails, dynamische e-mails. Hierdoor is het mogelijk voor de ontvanger van de e-mail om directe interactie met de content van de e-mail te hebben zonder deze te verlaten. Dit draagt ook weer bij aan een verbeterde klantervaring.

6. BOPS of ROPO

Heb je naast een webshop ook een fysieke winkel? Dan is het goed om de termen ROPO en BOPS te kennen. ROPO staat voor Research Online Purchase Offline. Oriëntatie gebeurt dan online en de aankoop offline. Het is dus van belang dat je website er goed uitziet en is voorzien van uitgebreide en duidelijke content. BOPS is eigenlijk reverse showrooming/webrooming. Het wordt gebruik om showrooming van fysieke winkels te verlagen. Showrooming houdt in dat consumenten alleen komen kijken naar producten in fysieke winkels, maar het vervolgens online aanschaffen tegen de laagst mogelijke prijs. Je kunt dit vermijden via BOPS. Je ziet dan alle informatie rondom het product en de beschikbaarheid van het product in de winkel online. Vervolgens kun je het product in de winkel ophalen. Je hoeft op die manier niet te wachten op het product na bestelling. Twee vliegen in één klap. Het is dus van belang om op je website de beschikbaarheid van producten in de winkels te tonen.

7. Multi-channel approach

Zoals eerder benoemd zijn de multi-channels succesvoller dan de Pure Players (de pure webshops). Consumenten vinden het fijn om beide opties te hebben. De voordelen van een fysieke winkel zijn dat je fysieke interactie hebt met winkelpersoneel, de producten kunt aanraken, proberen en zien, je hoeft niet te wachten op je aankoop en je hoeft geen leveringskosten te betalen. De voordelen van online shoppen zijn dan weer het hebben van een breed assortiment en nergens heen te hoeven gaan. Geen van de twee channels is optimaal. Het kan daarom goed zijn om beide opties aan te bieden.

E-commerce strategie

Wil jij graag je webshop verbeteren en je sales een boost geven? Modern Minds kan je daarbij helpen. De meest succesvolle e-commerce bedrijven hebben een e-commerce strategie. Met een strategie bepaal je hoe je de strijd aan gaat met je concurrenten en hoe je het best in kunt spelen op klantverwachtingen met jouw webshop. Wij kunnen je helpen met het ontwikkelen van een dergelijke strategie.

Gerelateerde blogs