Headless CMS en Composable commerce

Geschreven door:

Sabine de Vos

Datum publicatie:

9 juni 2022

Van losse HTML pagina’s naar een alles omvattend CMS: Dat is de ontwikkeling van site beheer en ontwikkeling de afgelopen 2 deccenia. Door de jaren is steeds meer functionaliteit aan een CMS toegevoegd. Waar het (ook in de afkorting) ging om Content Management, is hier steeds meer bijgekomen: Productbeheer, backoffice synchronisatie, marketing automation en meer. De gegenereerde pagina’s moeten dan vervolgens ook nog goed er uit zien aan alle mogelijke devices en apps waar de inhoud naar toe wordt gestuurd.

De belofte van headless CMS is dat een content marketeer diens content met grote flexibiliteit kan beheren (bijvoorbeeld met een tool als contentful) en de developer middels REACT of Vue JS een weergave kan bouwen die geschikt is voor desktop en een apart voor mobile.

De beweging naar Composable commerce

Waar grote CMS leveranciers zoals Adobe de afgelopen jaren bezig zijn geweest een complete suite aan (in principe) integreerbare producten te maken, is een tegengestelde beweging bezig binnen grotere en complexere sites: Hierbij wordt de front-end, backend en alle gekoppelde systemen eigenlijk opgebroken in 4 aspecten:

  • Microservices
  • API’s
  • Cloud-based
  • Headless

Deze 4 vallen samen onder MACH: een principe uit de composable commerce gedachtengang die schaalbaarheid en wendbaarheid van steeds complexer wordende systemen wil bewerkstelligen. Dit wordt gedaan door best-in-breed tools en oplossingen samen met elkaar te verbinden en zo een oplossing te bouwen die voor die organisatie op dat moment de meeste winst behaalt.

Waarom zou je kiezen voor MACH en headless CMS?

Voor de standaard blogsite of webshop die uit de voeten kan met 90% van de features van een CMS als WooCommerce, Magento of Shopify is de composable commerce (nog) te ver gegrepen.

Echter als een site of platform dusdanig groot is (denk hierbij aan een internationale webshop met diverse prijsniveaus & btw regels, met B2C en B2B ingang, eventueel een mobiele app) zijn de gevolgen van keuzes in de architectuur na verloop van tijd (soms pijnlijk) duidelijk: Waar voorheen een keuze uit pragmatiek is gemaakt, zorgt deze na 2-5 jaar voor enorme overhead en technical debt als een site moet worden doorontwikkeld of een nieuwe feature moet worden geïntegreerd.

De belofte van composable commerce is dat elementen van systemen uitwisselbaar zijn, zonder dat daarbij het hele systeem lijdt.

een Headless CMS is een aspect van deze composable commerce en trekt door de jaren heen steeds meer de aandacht:

Hierbij kan eigenlijk losstaand van de backend een frontend worden gebouwd (Zodoende: headless) die middels microservices gegevens uitwisselen. Zo kan er met gegevens uit het systeem een weergave worden gemaakt die niet vast zit in het de beperkingen van een thema of een platform.
exploding-topics-headless-cms

Van Content Management naar Content Platform

Content beheer systemen in de composable commerce hoek benaderen content anders dan een standaard CMS dat zou doen. Blokken content die herbruikbaar zijn (denk aan adresgegevens, privacy statement, FAQ items) worden gelabelled en gemodelleerd, zodat ze modulair gebruikt kunnen worden voor diverse doeleinden. Het aanpassen van die gegevens in de bron zorgt dus voor universele “doorvoer” naar alle plekken waar dit blok is gebruikt.

De opkomst van Headless CMS in de markt

Onderzoeksbureau Gartner brengt regelmatig een onderzoek uit met de belangrijke spelers en challengers in de markt. Hier zijn tools als commercetools en shopware in opkomst, die headless ingezet kunnen worden:
gartner-headless-cms

De toekomst van Headless CMS

Een glazen bol heeft niemand, maar de tendens naar modulair opbouwen en MACH geintegreerde systemen belooft ook in de toekomst interessante mogelijkheden voor sites die minder complex en veeleisend zijn. Vooral de variëteit aan manieren waarop content wordt geconsumeerd: Website, apps, smartwatches en meer zorgt ervoor dat een standaard ontwerp en standaard content niet meer het standaard antwoord is. Tenzij een bedrijf een voorsprongspositie kan verwerven met MACH architectuur is het verstandig niet halsoverkop alles overhoop te gooien, maar een hybride opzet te ontwikkelen om te kijken of dit een oplossing is voor de uitdaging waar een bedrijf voor staat.

Meer lezen:

Gerelateerde blogs