Headless CMS en Composable commerce
Geschreven door:
Datum publicatie:
Van losse HTML pagina’s naar een alles omvattend CMS: Dat is de ontwikkeling van site beheer en ontwikkeling de afgelopen 2 deccenia. Door de jaren is steeds meer functionaliteit aan een CMS toegevoegd. Waar het (ook in de afkorting) ging om Content Management, is hier steeds meer bijgekomen: Productbeheer, backoffice synchronisatie, marketing automation en meer. De gegenereerde pagina’s moeten dan vervolgens ook nog goed er uit zien aan alle mogelijke devices en apps waar de inhoud naar toe wordt gestuurd.
De belofte van headless CMS is dat een content marketeer diens content met grote flexibiliteit kan beheren (bijvoorbeeld met een tool als contentful) en de developer middels REACT of Vue JS een weergave kan bouwen die geschikt is voor desktop en een apart voor mobile.
De beweging naar Composable commerce
Waar grote CMS leveranciers zoals Adobe de afgelopen jaren bezig zijn geweest een complete suite aan (in principe) integreerbare producten te maken, is een tegengestelde beweging bezig binnen grotere en complexere sites: Hierbij wordt de front-end, backend en alle gekoppelde systemen eigenlijk opgebroken in 4 aspecten:
- Microservices
- API’s
- Cloud-based
- Headless
Deze 4 vallen samen onder MACH: een principe uit de composable commerce gedachtengang die schaalbaarheid en wendbaarheid van steeds complexer wordende systemen wil bewerkstelligen. Dit wordt gedaan door best-in-breed tools en oplossingen samen met elkaar te verbinden en zo een oplossing te bouwen die voor die organisatie op dat moment de meeste winst behaalt.
Waarom zou je kiezen voor MACH en headless CMS?
Voor de standaard blogsite of webshop die uit de voeten kan met 90% van de features van een CMS als WooCommerce, Magento of Shopify is de composable commerce (nog) te ver gegrepen.
Echter als een site of platform dusdanig groot is (denk hierbij aan een internationale webshop met diverse prijsniveaus & btw regels, met B2C en B2B ingang, eventueel een mobiele app) zijn de gevolgen van keuzes in de architectuur na verloop van tijd (soms pijnlijk) duidelijk: Waar voorheen een keuze uit pragmatiek is gemaakt, zorgt deze na 2-5 jaar voor enorme overhead en technical debt als een site moet worden doorontwikkeld of een nieuwe feature moet worden geïntegreerd.
De belofte van composable commerce is dat elementen van systemen uitwisselbaar zijn, zonder dat daarbij het hele systeem lijdt.
een Headless CMS is een aspect van deze composable commerce en trekt door de jaren heen steeds meer de aandacht:
Van Content Management naar Content Platform
De opkomst van Headless CMS in de markt
De toekomst van Headless CMS
Een glazen bol heeft niemand, maar de tendens naar modulair opbouwen en MACH geintegreerde systemen belooft ook in de toekomst interessante mogelijkheden voor sites die minder complex en veeleisend zijn. Vooral de variëteit aan manieren waarop content wordt geconsumeerd: Website, apps, smartwatches en meer zorgt ervoor dat een standaard ontwerp en standaard content niet meer het standaard antwoord is. Tenzij een bedrijf een voorsprongspositie kan verwerven met MACH architectuur is het verstandig niet halsoverkop alles overhoop te gooien, maar een hybride opzet te ontwikkelen om te kijken of dit een oplossing is voor de uitdaging waar een bedrijf voor staat.
Meer lezen: