Het belang van UX en UI op je webshop

Geschreven door:

Alaa Fouad

Datum publicatie:

5 juli 2022

Wat is UX en UI Design

UX en UI, je ziet de termen vaak door elkaar heen geslingerd worden. De verschillen zijn subtiel, maar toch belangrijk om te benoemen. In dit artikel leg ik uit wat de verschillen zijn, wat het belang is van UX en UI en hoe je de bijbehorende technieken kan inzetten om je webshop te optimaliseren.

Wat is User Experience Design?

UX Design, ook wel User Experience Design, draait om alle aspecten rondom de interacties tussen de eindgebruiker en je webshop, je organisatie en alle services eromheen. Als UX Designer identificeer je een probleem of verbeterpunt door middel van onderzoek en ontwerp je een fijne oplossing die voldoet aan de behoeften van de gebruiker. Denk hierbij aan aspecten zoals snel relevante informatie kunnen vinden, makkelijk kunnen navigeren door een webshop en zelfs de klantenservice. Een UX Designer doet onderzoek, identificeert de klantreis en behoeften van de gebruiker en creëert o.a. prototypes.

Wat is User Interface Design?

UI staat voor User Interface: Dit is het visuele aspect van een applicatie. Denk hierbij aan de hele look, de sfeer en de interacties wanneer je bijvoorbeeld ergens op klikt. Kort gezegd: de kleuren, de typografie, de spacing tussen elementen, de uitstraling en de verschillende staten van de knoppen en ook icons. Het bouwen van mockups, creëren van visuals en ontwerpen van de layout hoort allemaal in het takenpakket van een UI Designer.

UI Design speelt een grote rol in UX Design. De gehele presentatie van een website draagt natuurlijk bij aan de totale gebruikerservaring. Zonder een sterke interface design, kan je webshop er verwarrend uitzien. Een webshop met een sterke interface design maar slechte user experience is ineffectief.

Waarom UX en UI zo belangrijk zijn

Een UX Designer is eigenlijk de stem van de eindgebruiker. De UX Designer zorgt ervoor dat mensen je website willen én kunnen gebruiken en dat dit vlekkeloos gaat.

Positieve ervaringen met je webshop zorgt er bij de gebruikers voor dat ze loyaal worden aan je product/service. En een loyale klant is een terugkerende klant: Goede UX is dus niet alleen fijn voor de gebruikers, maar ook voor je conversie.

Hoe je het zelf toepast

Welke technieken bestaan er allemaal en hoe begin je? Voor een gebruiksvriendelijke website met een fijne user experience is het belangrijk dat je proces hierop gericht is, maar dat gaat niet binnen één dag. We hebben hieronder enkele handige technieken die je zelf kan toepassen.

Stap 1: Onderzoek en analyseer de huidige situatie en gebruikers.

De eerste stap is in contact komen met je gebruikers en hun huidige gedrag op je webshop. Dit kan op een afstand door ze te observeren via tools zoals Hotjar, waarbij je ziet waar gebruikers op klikken en hoe ver ze scrollen. Ook kan je via Hotjar korte enquêtes plaatsen op je website om kwalitatieve data te verzamelen. Als je wat meer tijd hebt, is een andere manier direct luisteren naar je gebruikers. Verzamel een groep en interview ze één voor één. Zo laat je meteen zien dat je oprecht hun mening waardeert en hun ervaring op je webshop wil optimaliseren. Daarnaast kun je door middel van tools zoals Google Analytics zien je wie je gebruikers zijn, o.a. via welke apparaat en browser ze komen en hoe de gebruikersfunnel eruit ziet. Let wel op: Google Analytics verandert. Vanaf juni 2023 wordt er alleen gebruik gemaakt van GA4. Zorg dat je dit jaar op tijd bent met het overstappen naar GA4 als je al gebruik maakt van Google Analytics, zodat je geen data verliest. Heb je vragen of hulp nodig? Ook hierbij kunnen we jou helpen.

Daarnaast kan je via Hotjar je gebruikers observeren. Door middel van heatmaps en clickmaps zie je waar ze klikken en hoe ver ze scrollen op elk apparaat. Ook zie je opnames van je gebruikers en kan je korte enquêtes plaatsen op je website om feedback te verzamelen. Twee andere tips:
  • Verzamel je gebruikers of je doelgroep in een live setting en observeer ze terwijl ze door je website gaan. Laat ze hardop nadenken. Hierna kun je ze direct interviewen. Zo heb je primaire data van je doelgroep.
  • Ook vind je op internet talloze onderzoeken van andere UX Designers en UX researchers, probeer eens een onderzoek te vinden over jouw doelgroep of type webshop. Googlen is een must.
Stap 2: Bedenk de oplossing

De makkelijkste manier om oplossingen te bedenken die bij de behoeften passen van je doelgroep, is om je doelgroep te vragen wat ze willen. Geen aannames, maar gewoon directe feedback. Als je doelgroep bijvoorbeeld zegt dat ze snel service willen, maak de klantservicewidget duidelijk zichtbaar, bereikbaar en 24/7 beschikbaar. Heb je hier meerdere ideeën voor? Test ze bij de doelgroep. Is je doelgroep niet makkelijk bereikbaar? Vraag het de mensen om je heen.

Stap 3: Ontwerp de oplossing.

De flows, de navigatiestructuur en het maken van prototypes vallen hier onder. Voordat je de schermen daadwerkelijk ontwerpt, bepaal je welke schermen er komen en hoe ze aan elkaar gelinkt zijn via een navigatiestructuur of sitemap. Via de flows bepaal je hoe de gewenste klantfunnel(s) er uit zien. Dit doe je samen met de UX Designer.

Met de UI designer bepaal je de visuals. Welke kleuren en lettertypes gebruik je, wat voor sfeer komt er op de website, wordt er gebruik gemaakt van icons of illustraties, wat is de stijl van het ontwerp, hoe zien de interacties eruit als je ergens op klikt of iets sleept? Deze vragen beantwoordt de UI Designer.

Stap 4: Valideer je oplossing

Je gaat weer onderzoeken! Maar nu voer je testen uit om te kijken wat je gebruikers vinden van je ontworpen oplossing. Je hebt verschillende soorten testen, denk aan een 5 second test, A/B test, moderated test en zelfs een paper prototype test. Weet je niet zeker hoe en waarom je moet testen? Lees hier hoe je conversieoptimalisatie en gebruiksvriendelijkheid test.

E-commerce platforms combineren

Niet zeker waar je moet beginnen? We bieden je graag hulp! Neem contact met ons op.

Gerelateerde blogs