Hoe laat ik mijn webshop groeien?
Geschreven door:
Datum publicatie:
Een sterke eerste indruk van een webshop
‘You never get a second chance to make a first impression’. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat je webshop de juiste indruk achterlaat bij bezoekers! Het design van je website speelt daarbij een grote rol: het vertelt potentiële klanten iets over jouw onderneming of merk. Een rommelige website zal de bezoeker geen gevoel van vertrouwen geven dat hun bestelling goed afgehandeld wordt. Zorg dat het ontwerp is afgestemd op je doelgroep en het product dat je verkoopt. Denk daarbij niet alleen aan het visuele design maar ook aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Een UX-webdesigner kan je hier goed in ondersteunen.
Zorg voor relevante productinformatie
Als webshop eigenaar heb je over het algemeen te maken met veel concurrentie. Het aantal Nederlandse webshops is de afgelopen jaren enorm gestegen en neemt ook in 2022 toe met duizenden sites. Hoe zorg je met zoveel concurrentie dat de consument kiest voor jouw product? Belangrijk is dat je potentiële klant genoeg informatie heeft om tot een beslissing te komen. Zonder duidelijke productinformatie op je website is er een grote kans dat de consument liever bij een andere aanbieder bestelt die meer informatie biedt. Dit schept namelijk een gevoel van zekerheid dat het product is wat de klant verwacht.
Welke informatie relevant is, verschilt natuurlijk per product. Maar probeer zo veel mogelijk details te specificeren: grootte, maat, etc. Ook kan het voor de consument cruciaal zijn om te weten wat de levertijd van het product is. Vermeld dit allemaal duidelijk op de productpagina zodat de bezoeker niet hoeft te zoeken. Als het bij de concurrent duidelijker is aangegeven, kiest de consument liever voor de makkelijke weg.
Verzamel User Generated Content (UGC)
Genereer meer bezoekers op je webshop
Het upgraden van de content op je website is dus een slimme zet. Maar hoe zorg je dat er überhaupt meer bezoekers naar je webshop komen? Er zijn veel manieren om nieuwe bezoekers naar je website te leiden, maar wij bespreken hier de meest voor de hand liggende:
- Investeer in SEA (Search Engine Advertising). Door middel van advertenties in zoekmachines kun je zowel lokaal als wereldwijd jouw doelgroep bereiken. Het meest gebruikte platform daarvoor is Google Ads, maar ook binnen andere zoekmachines is het mogelijk om te adverteren. Je betaalt hierbij per klik: hoe populairder het zoekwoord waarop je adverteert, hoe hoger de cost per click.
- Werk aan SEO (Search Engine Optimization) om hoger te ranken in Google en andere zoekmachines. Dit doe je door de content op je website te optimaliseren. Op basis van een keyword onderzoek kun je zien op welke zoektermen jouw doelgroep zoekt en zorgen dat deze termen terugkomen in de teksten op je website. Ook van invloed op je positie in Google zijn technische zaken, zoals het aantal URLs met een 404-status en ontbrekende meta-omschrijvingen. Door deze problemen op te lossen kun je grote stappen zetten in de vindbaarheid van je webshop.
- Maak gebruik van social media. De gemiddelde Nederlander zit 1,5 uur per dag op social media en voor jongeren ligt dit natuurlijk nog vele malen hoger. Afhankelijk van je doelgroep kan het dus zeer interessant zijn om je producten te laten zien op bijvoorbeeld Instagram of Pinterest. De laatste tijd zijn er ook steeds meer webshops die verkopen proberen te genereren aan de hand van live shopping op Instagram en Facebook.