Neuromarketing voor meer conversie

Geschreven door:

Alaa Fouad

Datum publicatie:

19 augustus 2022

Wat is neuromarketing?

Als je als marketeer door LinkedIn scrolt, zie je het vast wel eens voorbij komen: neuromarketing. Maar wat is het nou eigenlijk? In de breedste zin is neuromarketing het opdoen en toepassen van kennis uit de psychologie en hersenwetenschappen in de marketing. Daaruit kun je opmaken welk effect een bepaalde uiting heeft op het brein van een consument.

Ook voor designers speelt neuromarketing een belangrijke rol. Je wil je online klanten namelijk zodanig positief beïnvloeden dat ze doen wat jij wil én positieve associaties hebben met jouw online product. Denk aan een webshop, dan wil je wel dat je website de aandacht van de gebruiker heeft, zijn ogen aantrekt en de gebruiker overtuigt om een aankoop te doen.

Tips om conversiegericht te werken

In deze blog leggen we uit hoe je de principes van neuromarketing kan toepassen op jouw webshop én je gebruikers. Dit artikel bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Aandacht vragen, hoe doe je dat effectief en positief?
  2. Beïnvloedingsprincipes van Cialdini toepassen
  3. Handige tips om rekening mee te houden

Hoe gebruik je neuromarketing op je website?

Om het gebruikersgedrag te beïnvloeden op jouw website, moet je eerst de aandacht pakken van je gebruikers. Maar hoe doe je dat effectief? Hoe zorg je voor een focuspunt tussen alle prikkels?

Aandacht
Hieronder vind je 5 manieren om succesvol de aandacht van je gebruikers te krijgen.

1️⃣ Gezichten

Laat meer gezichten zien op je website! Denk aan een afbeelding van mensen in je banner. Toon daarin hoe de gebruiker zich zou kunnen voelen als hij ook gebruikmaakt van jouw product of dienst. Met zo’n eyecatcher wek je een positief gevoel op bij je bezoekers. Daarnaast helpt het bij de vorming van een emotionele band van de gebruiker met jouw website, merk of bedrijf.

2️⃣ Contrast

Contrast zorgt voor een lay-out waarin het duidelijk is welke interactiepunten primair zijn en welke secundair. Zie hieronder een voorbeeld en beantwoord deze vraag: Welke knop valt meer op?

Blog Neuromarketing CTA knop contrast

Contrast helpt niet alleen bij het trekken van aandacht en focussen op belangrijke punten, het draagt ook bij aan een intuïtieve navigatie. Je kan contrast toepassen op verschillende manieren, zoals met kleuren, groottes en vormen. 

3️⃣ Animatie

Naast het feit dat animaties je interface tot leven brengen, trekken ze de aandacht. Een goed voorbeeld hiervan is de pijl op onze homepagina, wellicht heb je het al gezien. 

Door middel van de animatie trekken wij de aandacht van onze gebruikers, om ze vervolgens met het pijltje te informeren dat – als ze scrollen – er nog veel meer te zien is.

Blog neuromarketing animatie

4️⃣ Hiërarchie

Deel je content zo in dat het het natuurlijke bewegingspatroon van het menselijk oog volgt. Om dit te doen kan je gebruikmaken van een F-patroon of een Z-patroon in je design. 

F-patroon

Als je veel tekst heb op je website en minder afbeeldingen/video’s, dan scannen mensen vaak als eerst boven van links naar rechts, dan links naar beneden om te scannen wat we nodig hebben en dan scant het oog verder tot je rechts eindigt.

Z-patroon

Als je niet alleen tekst hebt op je pagina, maar ook video’s en afbeeldingen, dan begint het oog met linksboven scannen naar rechtsboven, dan diagonaal naar links beneden en stopt dan rechtsonder.

Blog neuromarketing f z patronen

5️⃣ Directional cues

Denk aan Ikea met de grote pijlen op de grond. Die laten je exact weten waar je naartoe moet (of waar ze willen dat de klant naartoe gaat). Help je gebruiker met het bereiken van zijn én jouw doel door hulpmiddelen aan te bieden. Denk aan triggers zoals een pijl op je website die ergens naartoe wijst. Of het gebruik van een vriendelijk gezicht in je design, zoals beschreven bij punt 1. Als directional cue kunnen de ogen kijken naar de belangrijkste CTA, een formulier of een ander belangrijk onderdeel op je pagina.

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini

Dus je hebt de aandacht van je gebruikers te pakken – wat nu? Nu komt de volgende stap: Je gebruikers uitnodigen om actie te ondernemen. Cialdini, expert op het gebied van psychologie en marketing, heeft 6 beïnvloedingsprincipes samengesteld die al decennia succesvol gebruikt worden door grote, goed converterende organisaties.

  1. Social proof – Hoe geef je de betrouwbaarheid van jouw organisatie of product weer? Dit doe je o.a. door recensies te tonen op je website of logo’s van andere organisaties en bedrijven die gebruikmaken van jouw product of dienst.

  2. Wederkerigheid – Wat krijgt de gebruiker terug als hij op jouw call-to-action klikt? Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book met tips of een kortingscode.

  3. Autoriteit – Je gebruikers moeten vertrouwen in jouw product of dienst, bijvoorbeeld door een kwaliteitslabel of een autoriteitsfiguur die het product aanraadt. 

  4. Sympathie – Je gebruikers zijn sneller verleid als ze zich kunnen identificeren met jouw bedrijf of als een bekende hen over jou vertelt. Denk hierbij aan het duidelijk weergeven van de missie en waarden van je bedrijf, aantrekkelijke mensen tonen op je website of laat je gebruikers de pagina delen met een “tell a friend”-knop. 

  5. Schaarste – Er wordt gebruik gemaakt van schaarste, bijvoorbeeld met een tekst als “alleen vandaag nog!”. 

  6. Consistentie – Laat de gebruiker committeren aan iets relatiefs klein, zoals een e-book. Zo is hij eerder geneigd om zich te committeren aan iets groters op jouw site.

Handig om te weten

Emotionele resonantie – Waarom is dit belangrijk?

Elke klantreis start met emotie. Mensen kopen spullen waardoor zij zich beter gaan voelen, hierbij denken zij bijvoorbeeld aan een “betere” versie van henzelf. Probeer hierop in te spelen met je content en design. Denk aan kleuren die positieve gevoelens wekken, woorden die inspireren tot actie of een foto op je website die de emotionele sfeer weergeeft.

Je hebt maar 50 milliseconden

Je hebt 50 ms om de aandacht van je gebruikers te pakken. Zorg dus dat je belangrijkste informatie en knoppen direct zichtbaar zijn boven de fold én dat je alle bovenstaande tips gebruikt. Houd je website wel rustig; overval je gebruikers niet meteen met 10 triggers.

Wil je weten hoe je website binnenkomt bij gebruikers? Gebruik een associatietest.

Doe een associatietest met een groep mensen. Toon de website voor een seconde en vraag je testgroep individueel wat voor gevoel ze kregen en welke associatie ze bij de website hebben.

Krijg een analyse van je landingspagina binnen 2 werkdagen, gedaan door een UX expert!

Neem contact met ons op!

Gerelateerde blogs