Wat zijn rich snippets en waar worden ze voor gebruikt? 

Geschreven door:

Denise Crooij

Datum publicatie:

11 oktober 2022

De zoekresultaten van Google evolueren voortdurend en wijken steeds meer af van de standaard 10 blauwe linkjes van de Google van vroeger. Om zoekers de best mogelijke resultaten te bieden, is Google altijd op zoek naar nieuwe manieren om informatie weer te geven. Eén daarvan is de weergave van rich snippets. Maar wat is dit precies? En hoe kun jij hier voor jouw site gebruik van maken? In dit artikel lees je alles over wat rich snippets zijn en wat ze voor jouw website kunnen betekenen. 

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn kleine stukjes code die op de pagina’s van websites worden toegevoegd, met het doel zoekresultaten van Google te verrijken met de informatie in die code. De zoekmachine haalt de meta informatie uit de code van een webpagina en deze code geeft zoekmachines meer informatie over de inhoud van de betreffende pagina. Deze informatie wordt vervolgens weergegeven in de zoekresultaten, zodat gebruikers sneller en makkelijker kunnen zien wat ze zoeken.  

 

Dit is handig voor bezoekers die snel willen weten of een pagina relevant is voor hun zoekopdracht. Rich Snippets vertellen mensen waarnaar ze op zoek zijn en kunnen hen helpen betere, goed geïnformeerde beslissingen te nemen over welke website of webpagina de informatie bevat die ze nodig hebben. 

Welke typen rich snippets zijn er?

Er zijn verschillende soorten rich snippets, afhankelijk van het type inhoud dat ze weergeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan recepten, vluchttijden, bioscoop filmtijden, concerten en andere tijdelijke informatie. Daarnaast zijn er ook snippets voor meer statische informatie. De meest voorkomende zijn: 

 

  • Artikel snippets
  • Product snippets
  • Review snippets
  • Afbeelding snippets
  • Videoclip snippets
  • Adres snippets

Soorten rich snippets uitgelegd

Artikel snippets 

Bevatten titel, auteur en samenvatting van een online artikel. Wanneer je gestructureerde data toevoegt aan je artikelen, blogs of nieuwsberichten kunnen de betreffende pagina’s als rich snippets worden getoond in de zoekresultaten.

 

Product snippets 

Bevatten prijs, productomschrijving en eventuele beoordelingen van een product. Als een gebruiker een zoekopdracht heeft ingevoerd waarvoor een product relevant is, kan de zoekmachine deze extra informatie weergeven in de zoekresultaten. Dit kan ervoor zorgen dat meer mensen op je link klikken, wat vervolgens kan leiden tot meer verkopen. 

 

Review snippets 

Bevatten de score, auteur en samenvatting van een recensie. Een recensie rich snippet is een soort van uitgelicht fragment dat je in de zoekresultaten van Google te zien krijgt. Dit type rich snippet toont de sterrenscore van een bepaalde pagina of product, samen met een korte samenvatting van de recensie. 

Recensie rich snippets zijn vooral handig als je op zoek bent naar een bepaald product of dienst, en je wilt weten wat anderen ervan vinden. Zoals je wellicht weet, kun je niet altijd vertrouwen op de mening van één persoon – vooral niet als die persoon betaald wordt om een ​​goede review te geven. Maar als je de gemiddelde sterrenscore ziet in combinatie met een aantal recensies, kun je beter inschatten of het product of de dienst waarnaar je op zoek bent daadwerkelijk de moeite waard is. 

 

Afbeelding snippets 

Bevatten de afbeelding en alt-tekst van een afbeelding. Een afbeelding zorgt voor een visuele weergave van de informatie op de pagina. Dit zorgt ook dat het zoekresultaat meer opvalt binnen de zoekresultaten wat de CTR kan verhogen. 

 

Videoclip snippets 

Video rich snippets zijn een soort van verrijkte zoekresultaten die een video weergeven in plaats van alleen een tekstlink. Ze kunnen getoond worden in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines. 

Wanneer je een pagina maakt met een videoclip, is het dus aan te raden om deze met de juiste code op te matigen, zodat de kans groter is dat je videoclip getoond wordt als verrijkt zoekresultaat. 

 

Adres snippets 

Voor bedrijven, hotels en winkels kan het relevant zijn om de adresgegevens te tonen in de zoekresultaten. Dit is zeker handig voor lokale SEO omdat het kan zorgen dat potentiële klanten langskomen voor je producten of diensten wanneer zij zien dat het bedrijf in de buurt is van de locatie waar zij zich bevinden of in de buurt van de locatie waar zij naar zoeken. 

De waarde van rich snippets voor SEO

Rich snippets kunnen helpen bij het verbeteren van je SEO, omdat ze o.a. meer informatie tonen over je site. Het is echter belangrijk om te weten dat er geen garantie is dat rich snippets je SEO zullen verbeteren. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals de concurrentie en de relevantie van de informatie die wordt getoond in de snippet. Ook kan het voorkomen dat de gezochte informatie al in de resultaten wordt getoond. Hierdoor kan het voorkomen dat zoekers geen noodzaak meer hebben door te klikken naar je website. Wanneer je ze op de juiste manier gebruikt kunnen ze de doorklikratio van je zoekresultaten verhogen en het organische zoekverkeer naar je website verhogen. 

Hoe weet je of rich snippets worden ondersteund door je pagina?

Je pagina kan rich snippets ondersteunen als je een code snippets of microdata toevoegt aan de HTML van je pagina. De code snippets of microdata zorgen ervoor dat zoekmachines extra informatie kunnen lezen over je pagina en de inhoud ervan. Zo kunnen ze beter bepalen wat voor soort informatie er op je pagina staat en of die relevant is voor de zoekopdracht van de gebruiker. Veel CMS systemen hebben modules die automatisch de snippets in de code toevoegen voor relevante types informatie. 

Hoe kun je rich snippets inzetten voor SEO?

Rich snippets kun je toevoegen aan verschillende onderdelen van je website, zoals blogs, productpagina’s, nieuwsberichten en evenementen. Het is belangrijk om ze op de juiste manier toe te passen, want anders kan het dus negatieve gevolgen hebben voor je SEO. Eén van de beste manieren om rich snippets toe te passen is door gebruik te maken van schema.org markup. Implementatie kan via Javascript of via het CMS wanneer je gebruikmaakt van een plugin. Je kan de code gemakkelijk valideren met een tool van Google. 

Hoe maak je een rich snippet voor je website of artikel?

Het toevoegen van structured data hoeft niet moeilijk te zijn en kan een significante toename van je doorklikratio opleveren. 

 

Om een rich snippet te maken, moet je eerst weten wat je doel is. Wil je dat zoekmachines bepaalde informatie tonen? Of wil je dat bezoekers snel begrijpen wat je website of artikel over gaat? Zodra het duidelijk is wat je doel is, kun je gaan werken aan de inhoud van je rich snippet. Zorg ervoor dat deze informatief en aantrekkelijk is, zodat mensen daadwerkelijk aangezet worden om door te klikken. 

Tot slot moet je ervoor zorgen dat zoekmachines je rich snippet goed indexeren. 

 

Je kan zelf rich snippets toevoegen als je ervaring hebt met coderen. Uiteraard kun je ook kiezen om development uit te besteden aan een web development bureau. Wanneer je niet over de benodigde kennis beschikt kun je gebruikmaken van de Helper voor gestructureerde gegevensopmaak. Ook kun je werken met plugins om direct vanuit je CMS rich snippets toe te voegen vanuit een meer simplistische interface. 

 

Met Google Search Console, een handige gratis tool van Google, kun je de resultaten van je rich snippets monitoren. Ook kun je via de URL-inspectietool controleren hoe Google je pagina ziet. Vervolgens kun je deze indien nodig nog verder optimaliseren. Wanneer de pagina nog niet is geïndexeerd kun je een verzoek indienen om de pagina te indexeren. 

Wat is het verschil tussen een rich snippet en een featured snippet?

Een featured snippet is een soort van rich snippet, maar er zijn een aantal verschillen. Een rich snippet is een korte samenvatting van een artikel of pagina die door zoekmachines wordt weergegeven in de zoekresultaten. Een featured snippet is een soortgelijke weergave, maar met een aantal extra’s. Zo wordt er bijvoorbeeld een afbeelding weergegeven en kan de featured snippet ook bovenaan de zoekresultaten worden weergegeven. In plaats van alleen te weergeven in de zoekresultaten, wordt een featured snippet ook weergegeven op de pagina zelf. Dit betekent dat je meer kans maakt om traffic naar je site te krijgen via een featured snippet.

 

Ook zijn featured snippets vaak uitgebreider dan rich snippets, met meer informatie en afbeeldingen. Rich snippets zijn dus minder uitgelicht dan featured snippets, maar ze kunnen zeker handig zijn voor een gebruiker om snel wat extra informatie te vinden over de opgegeven zoekopdracht. 

Welke tools en plugins kun je gebruiken voor rich snippets?

Als je op zoek bent naar plugins die je kunnen helpen met het toevoegen van rich snippets aan je website, dan heb je een aantal goede opties. Yoast SEO en All in One Schema.org Rich Snippets zijn beide populaire plugins. Deze kun je dus gebruiken om rich snippets toe te voegen aan je website. Enkele andere voorbeelden van populaire en gratis plugins zijn Schema – All In One Schema Rich Snippets en Schema & Structured Data for WP & AMP. Voorbeelden van betaalde plugins zijn Taqyeem en SNIP: Structured Data Plugin for WordPress. 

Samenwerken met een web development bureau

Rich snippets zijn handig om meer informatie weer te geven over een pagina in de zoekresultaten en iedere blogger of webmaster kan hier van profiteren! Kun je wel wat hulp gebruiken bij het implementeren van rich snippets? En wil jij graag meer weten over hoe ze de zichtbaarheid van je website kunnen verhogen? Plan dan een vrijblijvend gesprek in met een van onze specialisten!

Gerelateerde blogs