Waarom is de toegankelijkheid in webdesign zo belangrijk?

Geschreven door:

Alaa Fouad

Datum publicatie:

7 maart 2022
Toegankelijkheid in webdesign betekent dat websites inclusief worden ontworpen om zeker te zijn dat zoveel mogelijk mensen je website kunnen benutten. Bij Modern Minds hechten we waarde aan websites die niet alleen fijn zijn om te zien, maar vooral ook fijn zijn om te gebruiken. Wij houden in ons gehele proces rekening mee dat websites bruikbaar moeten zijn voor zoveel mogelijk mensen, ongeacht de capaciteiten van de gebruikers.

Is de toegankelijkheid in webdesign van jouw website niet optimaal?

Dan is je website minder bruikbaar en relevant voor mensen én jaag je mogelijk gebruikers (potentiële klanten) weg. Organisatie W3C heeft naast het ontwerpen van de webstandaarden (zoals HTML) ook de toegankelijkheidsrichtlijnen voor het web in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) opgesteld. Veel websites zijn helaas nog ontoegankelijk voor grote groepen mensen. In dit blogartikel leggen wij uit wat toegankelijkheid in webdesign exact is en hoe je dit mee kan nemen in je proces.

Wat is de toegankelijkheid in webdesign?

Toegankelijkheid in webdesign is de usability voor mensen die anders omgaan met je producten. Diverse groepen mensen moeten zoveel mogelijk zelfstandig met jouw product om kunnen gaan, omdat het product rekening houdt met de verschillende capaciteiten of beperkingen van je gebruikers. Denk aan senioren die minder goed kunnen lezen en bijvoorbeeld zelf de lettergrootte kunnen aanpassen op je website of aan mensen met een motorische aandoening zoals reuma die makkelijk op linkjes en knoppen moeten kunnen klikken. Maar denk ook aan mensen met een cognitieve stoornis zoals dyslexie. Voor deze groep mensen zijn speciale lettertypen net wat fijner. Om de website toegankelijk te maken voor diverse groepen mensen, hanteren wij bij Modern Minds de “inclusief ontwerpen”-mentaliteit. Inclusief ontwerpen houdt o.a. het volgende in:
  • Gebruikersonderzoeken uitvoeren met diverse mensen die daadwerkelijk je gebruikers en al hun verschillen vertegenwoordigen
  • Gebruikers de controle geven over hoe zij kunnen omgaan met alle content
  • De belangrijkste klant handelingen prominent weergeven op de website
Zo creëren wij een beter product voor meer mensen.Ook blijf je je bewust wat betreft de verschillende soorten beperkingen en limitaties die beïnvloeden hoe mensen om kunnen gaan met jouw product. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Situationeel: Als je handen vol zijn
  • Tijdelijk: Als je een gebroken hand hebt
  • Permanent: Als je één arm hebt
Voor al deze situaties moet het toch nog mogelijk zijn om je primaire klanthandelingen uit te voeren binnen een digitaal product. Zo zijn er ook andere scenario’s waar zulke beperkingen of limitaties in voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een visuele beperking, zoals kleurenblindheid, of een gehoorbeperking.

Waarom is de inzet van de toegankelijkheid in webdesign belangrijk?

Voor overheidssites is het verplicht om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen van de WCAG, omdat openbare voorzieningen toegankelijk moeten zijn voor alle mensen. Maar ook voor andere soorten websites is een toegankelijk product van belang. Als eerst bereik je zo een grotere groep mensen. Ten tweede groeit het aantal mensen met een beperking en zul je deze doelgroep moeten bedienen. Daarnaast blijkt ook: Een toegankelijke website verbetert de algehele gebruikerservaring voor iedereen, niet alleen voor mensen met een beperking.

Hoe zorg je voor een toegankelijke website?

Fase 1 – Onderzoek
Hier begin je al aan het begin van de eerste fase mee. Om te voldoen aan de behoeften van de gebruikers, is het daarom van belang dat je eerst begrijpt wie je gebruikers zijn en wat hun mogelijkheden zijn. Als eerst start je met gebruiksonderzoek om jouw gebruikers erbij te betrekken. Vind antwoorden op de vragen, “wie zijn mijn gebruikers, wat willen zij, waar komen zij vandaan?” Dit kan o.a. via Hotjar. Hiermee kun je korte enquêtes plaatsen op je website om informatie te vragen aan je doelgroep. Of ga in gesprek met je doelgroep door middel van interviews.

Fase 2 – Oplossingen ontwerpen
Je bevindingen neem je vervolgens mee naar de volgende fase. Als eerst bedenk je een concept of creëer je een ontwerp op basis van de behoeften (en huidige ervaringen indien die er zijn) van je doelgroepen, denk aan responsive designs die functies bevatten voor verschillende groepen mensen. Een voorbeeld hiervan is om de gebruiker meer vrijheid te geven, laat de gebruiker zelf wijzigen hoe hij het interface ziet. Denk hierbij aan het wijzigen van tekstgroottes en kleuren. Bij het ontwerpen kun je ook handige tools gebruiken om een inclusief ontwerp te maken, denk aan contrast checker tools in Figma.

Fase 3 – Testen, testen, testen
Als laatste is het vooral belangrijk dat je gedurende het hele proces mensen, het liefst je eigen doelgroepen, erbij blijft betrekken. Onder andere door middel van gebruikerstesten met wireframes, een paper prototype of aan het einde van het ontwerpproces met een interactieve hi-fi prototype. Zo krijg je systematisch feedback en weet je of je al de juiste kant op gaat voordat je website helemaal live is

Wil je weten of jouw website toegankelijk is?

Hier zijn allerlei online tools voor. Doe hier een toegankelijkheidstest. Ook bij Modern Minds kunnen wij een test voor je uitvoeren en helpen wij jou graag aan een inclusief ontwerp dat gebruikersgericht is en ook nog eens beter converteert. Neem contact op met Modern Minds

Gerelateerde blogs