Waarom is de toegankelijkheid in webdesign zo belangrijk?
Geschreven door:
Datum publicatie:
Is de toegankelijkheid in webdesign van jouw website niet optimaal?
Wat is de toegankelijkheid in webdesign?
- Gebruikersonderzoeken uitvoeren met diverse mensen die daadwerkelijk je gebruikers en al hun verschillen vertegenwoordigen
- Gebruikers de controle geven over hoe zij kunnen omgaan met alle content
- De belangrijkste klant handelingen prominent weergeven op de website
- Situationeel: Als je handen vol zijn
- Tijdelijk: Als je een gebroken hand hebt
- Permanent: Als je één arm hebt
Waarom is de inzet van de toegankelijkheid in webdesign belangrijk?
Hoe zorg je voor een toegankelijke website?
Fase 1 – Onderzoek
Hier begin je al aan het begin van de eerste fase mee. Om te voldoen aan de behoeften van de gebruikers, is het daarom van belang dat je eerst begrijpt wie je gebruikers zijn en wat hun mogelijkheden zijn. Als eerst start je met gebruiksonderzoek om jouw gebruikers erbij te betrekken. Vind antwoorden op de vragen, “wie zijn mijn gebruikers, wat willen zij, waar komen zij vandaan?” Dit kan o.a. via Hotjar. Hiermee kun je korte enquêtes plaatsen op je website om informatie te vragen aan je doelgroep. Of ga in gesprek met je doelgroep door middel van interviews.
Fase 2 – Oplossingen ontwerpen
Je bevindingen neem je vervolgens mee naar de volgende fase. Als eerst bedenk je een concept of creëer je een ontwerp op basis van de behoeften (en huidige ervaringen indien die er zijn) van je doelgroepen, denk aan responsive designs die functies bevatten voor verschillende groepen mensen. Een voorbeeld hiervan is om de gebruiker meer vrijheid te geven, laat de gebruiker zelf wijzigen hoe hij het interface ziet. Denk hierbij aan het wijzigen van tekstgroottes en kleuren. Bij het ontwerpen kun je ook handige tools gebruiken om een inclusief ontwerp te maken, denk aan contrast checker tools in Figma.
Fase 3 – Testen, testen, testen
Als laatste is het vooral belangrijk dat je gedurende het hele proces mensen, het liefst je eigen doelgroepen, erbij blijft betrekken. Onder andere door middel van gebruikerstesten met wireframes, een paper prototype of aan het einde van het ontwerpproces met een interactieve hi-fi prototype. Zo krijg je systematisch feedback en weet je of je al de juiste kant op gaat voordat je website helemaal live is