Wat is E-commerce en waar is het goed voor?
Geschreven door:
Datum publicatie:
Wat is e-commerce?
De definitie van e-commerce is heel simpel gezegd het verkopen van een product of dienst online. Kleine- en middelgrote bedrijven, tot aan grote bedrijven en zelfs onafhankelijke freelancers, hebben er profijt van. De goederen en diensten zijn nu makkelijk te vinden en te kopen op elk uur, van elke dag, bijna overal in de wereld.
Omdat e-commerce elektronisch is, heb je een globale markt. Dit vermenigvuldigt je doelgroep exponentieel. Ook kan je kiezen wie je klanten zijn en kun je bepalen hoe je ze wilt bereiken. Omdat je winkel online is, ben je 24 uur per dag, 365 dagen per jaar open. Ook kun je overal in de wereld werken, zolang je toegang hebt tot internetverbinding.
Gelukkig zien steeds meer fabrikanten, verkopers en groothandelaren de waarde in van e-commerce. Niet gek, want de voordelen van een webwinkel zijn enorm: webwinkels zijn 24/7 open en bieden je de mogelijkheid om gedetailleerde informatie aan jouw klanten te verstrekken.
Iedereen heeft wel eens iets gekocht op websites als Bol.com, Coolblue.nl of Marktplaats.nl. Steeds meer bedrijven zijn tegenwoordig zelfs “geboren” op het internet. Kortom, de wereld digitaliseert razendsnel. Leuk en aardig om te weten wat het is, maar hoe start je e-commerceactiviteiten nou eigenlijk op, en maak je het tot een succes?
1. Goederen of diensten om te verkopen
2. Plaats om te verkopen
- Shopify
- Magento webshop
- WordPress webshop
3. Betalingsplatform
Belangrijke punten waar je rekening mee moet houden bij je keuze:
- Compatibiliteit met je e-commerce platform
- Beschikbaarheid in de landen die je bedrijf target
- Het vermogen om verschillende valuta’s te accepteren
- De daarbij in rekening gebrachte kosten
- De bruikbaarheid en de klantenservice
4. E-commerce strategie
Wanneer consumenten winkelen komen ze je niet meteen tegen in een winkelstraat. Jij moet nu zelf je klanten naar je online winkel weten te krijgen! Dit vereist een hoop werk en zal continu opnieuw bijgestuurd moeten worden, gebaseerd op wat het verkeer naar jouw website brengt en wat niet. Dit bepaal je in je e-commerce strategie. Een paar voorbeelden waar je dit goed kunt doen:
Social Media – Social media is een verzamelplaats geworden voor digitale invloeden en is een perfect middel om je brand awareness (merkbewustzijn) uit te breiden. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om als nieuw merk succesvol te worden zonder het gebruik van social media. Van specifieke targeting naar customer service en online, directe verkoop, is het bijna een vereiste om zeer actief te blijven. En bovendien is het gebruik ervan gratis!
Search Engine Optimization (SEO) – Dit verwijst naar technieken om je bedrijf ranking hoger te maken in de resultaatpagina’s van je zoekmachine. Dit maakt je website beter vindbaar voor mensen die op zoek zijn naar oplossingen die jouw product of dienst kan leveren. Want hoe vaak ga je nou naar de 2e of 3e pagina op google? Precies, bijna nooit!
E-mail Marketing – E-mail is een handig middel om je klanten betrokken te houden. Je zal alleen een balans moeten vinden tussen het informeren en op de hoogte houden van je klanten, versus hen overvallen met te veel e-mails.
Google Ads – Dit is een online-advertentieprogramma waarmee bedrijven reclame kunnen maken via verschillende soorten campagnes. Het grootste voordeel van Google Ads is dat je advertenties niet aan iedereen worden getoond, maar alleen aan mensen die opzoek zijn naar jouw product of dienst.