Wat is E-commerce en waar is het goed voor?

Geschreven door:

Liam Borg

Datum publicatie:

7 februari 2022
Wat is e-commerce? We zoeken het uit! De wereldwijde e-commercemarkt zal tegen 2030 €66.932 miljard bereiken en in de periode 2020-2030 jaarlijks met 13,5% groeien, aangedreven door het toenemende online winkelen en digitale transacties tijdens de COVID-pandemie. De toekomst van e-commerce biedt veelbelovende groei en kansen voor online verkopers. De industrie groeide al snel, maar sinds de pandemie in 2020 toesloeg, lijkt het alsof e-commerce gebruik heeft gemaakt van steroïde! Mensen die nog nooit hadden gehoord van e-commerce of niet weten hoe ze dit moeten gebruiken, kopen nu hun dagelijkse behoeften online. De verkopen stijgen als een gek en het rendement op advertentie-uitgaven, neemt met 20-50% toe.

Wat is e-commerce?

De definitie van e-commerce is heel simpel gezegd het verkopen van een product of dienst online. Kleine- en middelgrote bedrijven, tot aan grote bedrijven en zelfs onafhankelijke freelancers, hebben er profijt van. De goederen en diensten zijn nu makkelijk te vinden en te kopen op elk uur, van elke dag, bijna overal in de wereld.

Omdat e-commerce elektronisch is, heb je een globale markt. Dit vermenigvuldigt je doelgroep exponentieel. Ook kan je kiezen wie je klanten zijn en kun je bepalen hoe je ze wilt bereiken. Omdat je winkel online is, ben je 24 uur per dag, 365 dagen per jaar open. Ook kun je overal in de wereld werken, zolang je toegang hebt tot internetverbinding.

Gelukkig zien steeds meer fabrikanten, verkopers en groothandelaren de waarde in van e-commerce. Niet gek, want de voordelen van een webwinkel zijn enorm: webwinkels zijn 24/7 open en bieden je de mogelijkheid om gedetailleerde informatie aan jouw klanten te verstrekken.

Iedereen heeft wel eens iets gekocht op websites als Bol.com, Coolblue.nl of Marktplaats.nl. Steeds meer bedrijven zijn tegenwoordig zelfs “geboren” op het internet. Kortom, de wereld digitaliseert razendsnel. Leuk en aardig om te weten wat het is, maar hoe start je e-commerceactiviteiten nou eigenlijk op, en maak je het tot een succes?

1. Goederen of diensten om te verkopen

Een belangrijk iets om over na te denken is aan wie je je product of dienst verkoop. Zijn dit klanten (B2C) of andere bedrijven (B2B)? Je zal ook iets unieks moeten verkopen of doen. Dit leidt tot minder concurrentie en dus een grotere verkoopkans.

2. Plaats om te verkopen

In principe verkopen e-commerce bedrijven hun producten online op een e-commerce platform. Deze kun je zelf ontwikkelen of je kan gebruik maken van een Content Management System (CMS). Een CMS biedt een framework voor je website en laat je je producten toevoegen en bewerken, betalingen accepteren en je eigen winkel beheren. Voorbeelden van CMSen zijn:
  • Shopify
  • Magento webshop
  • WordPress webshop
Onthoud dat je website of je CMS platform werkt als je fysieke shop. Dit is waar mensen heen gaan voor interactie met jou en de plek waar zij de producten aanschaffen. Waar je je goederen gaat verkopen is een van de belangrijkste keuzes die je gaat maken. Een e-commerce platform kiezen doe je zo!

3. Betalingsplatform

Belangrijke punten waar je rekening mee moet houden bij je keuze:

  • Compatibiliteit met je e-commerce platform
  • Beschikbaarheid in de landen die je bedrijf target
  • Het vermogen om verschillende valuta’s te accepteren
  • De daarbij in rekening gebrachte kosten
  • De bruikbaarheid en de klantenservice

4. E-commerce strategie

Wanneer consumenten winkelen komen ze je niet meteen tegen in een winkelstraat. Jij moet nu zelf je klanten naar je online winkel weten te krijgen! Dit vereist een hoop werk en zal continu opnieuw bijgestuurd moeten worden, gebaseerd op wat het verkeer naar jouw website brengt en wat niet. Dit bepaal je in je e-commerce strategie. Een paar voorbeelden waar je dit goed kunt doen:

Social Media – Social media is een verzamelplaats geworden voor digitale invloeden en is een perfect middel om je brand awareness (merkbewustzijn) uit te breiden. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om als nieuw merk succesvol te worden zonder het gebruik van social media. Van specifieke targeting naar customer service en online, directe verkoop, is het bijna een vereiste om zeer actief te blijven. En bovendien is het gebruik ervan gratis!

Search Engine Optimization (SEO) – Dit verwijst naar technieken om je bedrijf ranking hoger te maken in de resultaatpagina’s van je zoekmachine. Dit maakt je website beter vindbaar voor mensen die op zoek zijn naar oplossingen die jouw product of dienst kan leveren. Want hoe vaak ga je nou naar de 2e of 3e pagina op google? Precies, bijna nooit!

E-mail Marketing – E-mail is een handig middel om je klanten betrokken te houden. Je zal alleen een balans moeten vinden tussen het informeren en op de hoogte houden van je klanten, versus hen overvallen met te veel e-mails.

Google Ads – Dit is een online-advertentieprogramma waarmee bedrijven reclame kunnen maken via verschillende soorten campagnes. Het grootste voordeel van Google Ads is dat je advertenties niet aan iedereen worden getoond, maar alleen aan mensen die opzoek zijn naar jouw product of dienst.

E-commerce platforms combineren

E-commerce is een grote speeltuin op zichzelf maar het is ook een omgeving waar iedereen in kan spelen. En ja, er zullen altijd oudere en grotere kinderen spelen, maar voel je er niet door geïntimideerd. Jonge kinderen spelen ook, zij leren en groeien gaandeweg. Loop je vast, heb je hulp nodig of kun je ondersteuning gebruiken bij de volgende stap? Neem dan vooral contact op met Modern Minds!

Gerelateerde blogs