
QR-codes worden steeds vaker gebruikt. Het gebruik hiervan lijkt dan ook een grote hit. Wereldwijd worden QR-codes gebruikt voor winkels. Vaak wordt dit in combinatie gedaan met fysieke winkels, maar het is ook mogelijk om een QR-code shop te beginnen. Dit is zeker niet moeilijk, als je veelvoorkomende fouten weet te vermijden. Hoe zet je een goede QR-code winkel op en hoe voorkom je de grootste valkuilen?
De trends in online, mobile en offline
De groei van van online uitgaven via een mobiel device blijft jaarlijks stijgen. Online en offline retailers zien daarom in smartphones een goede manier om klanten nog beter te kunnen bedienen en de offline en online kanalen steeds beter met elkaar te integreren.
Alhoewel meestal in experimentele fase, worden er steeds vaker pop-up shops met QR-codes opgezet om producten via mobiel aan te bieden. Dit kan in high-traffic gebieden (bv. treinstations), maar ook in kranten, op geprinte pakbonnen en huis-aan-huis bladen. Verder worden QR-codes ook gebruikt om betalingen te doen, extra informatie te bieden of om je in te schrijven voor een nieuwsbrief.
Wat zijn QR-codes?
Een QR-code is een soort tweedimensionale streepjescode. QR staat voor Quick Response. Ze zijn dan ook gemaakt omdat ze snel decodeerbaar zijn en dus snel uit te lezen. Tegenwoordig is het gebruik van deze codes erg makkelijk, omdat je ze gewoon met je smartphone kunt scannen. De codes werden lange tijd vooral in landen zoals China en Japan gebruikt, maar zijn nu ook veel in het Westen te vinden.
Het QR-code shop stappenplan
Het opzetten van een virtuele QR-code-winkel kan worden verdeeld in 5 simpele stappen. Niet iedereen doorloopt de stappen in dezelfde volgorde of intensiteit, maar ze bieden houvast om te zorgen dat de klant niet teleurgesteld raakt na het scannen van een code en je online conversie kan stijgen.
1. Kies de juiste locatie voor je pop-up shop
Het belangrijkste van de locatie is dat je doelgroep daar te vinden is. Wil je studieboeken verkopen? Dan moet je in de buurt van een hogeschool of universiteit zijn. Bied je sportspullen aan? Denk dan aan sportverenigingen. Voor huishoudelijke producten zijn huis-aan-huisbladen een goede keus. Het is dus belangrijk dat je QR-code store opvalt tussen de andere aandachtstrekkers. Ook wordt er vaak gekozen voor plekken waar weinig andere aandachtstrekkers zijn, zoals op het toilet. Je geeft zo iemand wat te doen. Maak er iets creatiefs van!
Een QR-code-winkel is voor je klanten een experience. Mensen die langslopen en ‘gepakt’ worden door je aanbod, zijn geïnspireerd en een belangrijke stap is hen het gevoel te geven dat ze het product snel kunnen hebben. Deze mindset is er vaak op plekken waar men moet wachten, tijdens routine-activiteiten en in ontspannen modus, zoals thuis met een iPad en een lekker wijntje.
Het derde punt bij locatie is de praktische uitvoerbaarheid. Is er bijvoorbeeld (mobiel) internet? Hebben mensen de tijd om stil te staan? Kunnen mensen de code makkelijk bereiken zonder te bukken, te springen of hun auto te stoppen? En is de code groot genoeg om te scannen en op te vallen?

2. Selecteer de juiste producten
Net als met een offline of online winkel, worden verschillende producten op verschillende manieren aangeboden met als doel de conversie te verhogen. Er zijn verschillende triggers. Zo zijn er inspirerende impulsproducten, die vooral op emotioneel niveau worden gekocht, maar ook routineproducten (zoals boodschappen) die vooral hoog op gemak scoren.
Uit een studie van Jetshop blijkt dat er wel degelijk verschil is in populariteit tussen typen producten. Tenzij de producten in een catalogus staan, heeft de klant vaak beperkt de tijd en zal men niet op specificaties of prijs gaan vergelijken. Het is daarom te adviseren producten te kiezen die intrinsiek aantrekkelijk zijn zonder vergelijking.
Naar aanleiding van meerdere studies, kan deze tabel worden aangehouden:
Geschikt | Ongeschikt |
---|---|
Kleding en accessoires | Geavanceerde elektronice |
Boeken, DVD’s, audiovisueel | Producten met veel opties |
Unieke gadgets | Maatwerkproducten |
Boodschappen, verzorging | Meubels, bedden, keukens |
Cosmetica, parfums | Dure producten (> € 150) |
Eén van de grootste incentives voor consumenten om te blijven staan bij je shop, is dat ze een unieke opportunity zien, eentje die ze NU moeten scannen!
3. Zorg voor een mobiele webwinkel
Eén van de grootste conversiekillers bij mobiele aankopen is de afwezigheid van een mobiele webshop. Uit het onderzoek van Ruigrok NetPanel blijkt dat 25% zelfs de website niet meer wil bezoeken, het beeld van het bedrijf negatiever wordt en men naar de concurrent gaat, als de mobiele site niet in orde is.
Een handige manier om hierin te voorzien, is het toepassen van responsive design. Het voordeel is dat de mobiele shop onderdeel wordt van je huidige online activiteit en je geen dissonantie krijgt in voorraden, bestellingen en betalingen. Heb je geen ruimte voor ontwikkeling van de site? Denk dan aan een script om mobiele bezoekers automatisch naar de mobiele variant te sturen.
Inmiddels zijn er veel bedrijven die je kunnen helpen met het opzetten van een mobiele shop. Omdat mobiel meestal minder visuele complexiteit bevat, kun je er ook aan denken om voor een instant mobile oplossing te gaan. Wanneer je jouw webshop laat bouwen is het belangrijk om altijd de mobiele versie ook mee te nemen.
4. Maak een passend en communicatief design
De presentatie van je producten is essentieel om de klant over te halen op dát moment te bestellen. Bedenk goed hoeveel producten je wilt laten zien, het design moet niet te druk zijn en overzicht bieden in het assortiment. Vergeet niet de (aanbiedings)prijs te communiceren en de beleving van je merk terug te laten komen. Verkoop je strandspullen? Laat mensen zich op een strand wanen!
Veel fouten worden gemaakt in de QR-codes zelf. Een aantal zaken om mee te nemen:
- De grootte van de QR-code. Een simpele formule: QR-codegrootte = Afstand / 10
- Gebruik altijd vector format, dus EPS, SVG en AI als je op hoge kwaliteit print.
- Zorg voor een lage ‘data density‘; plaats niet meer dan 30 karakters in de URL.
- Gebruik contrasterende kleuren en vermijd negatieven. Zwart op wit is veilig.
- Bij dynamische content moet de code minimaal 15 seconden op het scherm zijn.
- De QR-code moet direct leiden naar de productpagina, het liefst met add-to-cart call.
In deze beginfase van QR-code shops is het belangrijk om uitleg over het gebruik te incorporeren. Een kort, liefst visueel, stappenplan dat uitlegt hoe mensen kunnen bestellen. Het noemen van 3 simpele stappen (Scan, Buy, Deliver) is een best practice.
5. Zorg voor inzicht in resultaten
Misschien wel het meest vergeten punt is de koppeling van je QR-code shop aan het bestaande online verkoopproces. Te vaak zien we QR-codes die via openbare URL shorteners worden aangemaakt, geen utm-tags bevatten, niet leiden naar de productpagina, niet zijn getest en niet goed zijn gekoppeld aan de online shop.
Om te kunnen weten, moet je het QR-codegebruik kunnen meten. Gebruik daarom een service die het aantal scans kan laten zien. Dit kan met gewone URL shorteners, maar er zijn ook diensten die direct sales en geo-statistieken laten zien en gekoppeld zijn aan Google Analytics.
Wanneer mogelijk; segmenteer. Als je campagne op 5 plekken draait, creëer 5 segmenten, zodat je precies weet waar deze het beste loopt. Op die manier weet je welke plekken wel en niet goed zijn voor conversie en kun je je marketing daarop aanpassen.
Als laatste is het belangrijk om je shop goed te testen. Scan alle codes en bekijk of ze naar de juiste pagina gaan. Probeer als klant te kijken, hoe makkelijk is het proces? Plaats een bestelling en kijk hoe het gaat van A tot Z. Probeer alle betaalmethodes uit.
Samengevat
Het is absoluut niet moeilijk om te verkopen via QR-codes. Het is wel te adviseren goed na te denken, omdat kleine fouten grote gevolgen voor conversie kunnen hebben. Zorg daarom voor een aantrekkelijke marketinguiting, een goed werkende mobiele shop en tracking van je scans en sales. Als je dat voor elkaar hebt, kun je je producten overal in de offline wereld aanbieden. The world is your store!