Community management: fans van jouw merk

14/01/2025

Blog

Overzicht
Communities zorgen voor loyale klanten, hoger bereik en meer verkopen. Interessant, niet waar? Monitor online gesprekken om aan zo’n community te bouwen en relevante informatie uit jouw doelgroep op te doen. Maar hoe werk je aan community management? Wij leggen het uit.

Wat is community management?

Community management is online contact onderhouden en een band opbouwen met je volgers, fans en geïnteresseerden. Dit is mogelijk via een eigen platform of bijvoorbeeld in de vorm van een forum of groep in een chat-app. Maar vaak gebeurt community management via social media, zoals Instagram, LinkedIn of Facebook. Hier komen vragen, feedback of klachten over je producten of diensten tenslotte automatisch samen.

 

Community management draait om actief de interactie aangaan. Dit houdt in dat je alle reacties op berichten en uitingen van je merk monitort, leest en hierop reageert. Maar het betekent ook dat je het contact met je doelgroep levendig houdt. Dit kun je doen met wedstrijden, prijsvragen, enquêtes of polls. Proactief contact leggen is key.

 

Community management gaat daardoor een stap verder dan social media marketing. Omdat dit laatste vooral inhoudt dat je als merk berichten bedenkt, creëert en post op social media. Bij community management heb je als doel om verbinding te zoeken met je doelgroep, deze te versterken en behouden. 

Het belang van community management

Waarom is direct contact met je doelgroep zo belangrijk? Heel simpel; het levert je veel waardevolle informatie op. Daarnaast biedt het je kansen voor extra bereik en meer fans. Zelfs ontevreden of negatieve mensen kun je weer voor je winnen. Bijvoorbeeld door snel (maar met zorg) op hun berichten te reageren, oprecht te zijn en oplossingen te bieden. Jouw doelgroep wil zich gehoord voelen.

 

En denk ook aan het effect van niet of te laat reageren op vragen en klachten. Dit kan je organisatie schaden. Door het snelle tempo van het internet verwachten veel klanten ook snelle antwoorden en oplossingen. Door veel en blijvend het contact met je doelgroep te onderhouden, groeit je community. En daarmee ook je bereik, je naamsbekendheid en de waardering voor je merk.

De voordelen op een rij

Strategie opzetten

Aan de slag met je community? Slim! Start bij community management altijd met een strategie. Onderzoek de juiste doelgroep, haar verwachtingen en stel realistische doelstellingen op.

 

Ga daarnaast aan de slag met een plan om continue interactie te realiseren, om nieuwe fans aan te blijven trekken en bestaande leden geactiveerd te houden. Uiteraard is het ook van belang om gesprekken te monitoren en de resultaten te meten. 

 

Zijn er vragen die vaak terugkeren? Over je organisatie, diensten of producten bijvoorbeeld. Dan is het slim om die te ondervangen in een FAQ op je website of in Instagram highlights, waar je naartoe kan verwijzen. 

Geschreven door: Roos van Pelt

Roos van Pelt

Wil je meer weten?

Dat kan! Ontdek al onze blogs, waarin je meer leest over development, content en CRO. Of neem contact met ons op, onze specialisten staan voor je klaar.

Contact

Gerelateerd

Alles bekijken

03/01/2025

Zoekmachine marketing: de synergie tussen SEO en SEA

Zoekmachine marketing is een essentieel onderdeel van digitale marketing, waarbij we de zichtbaarheid van bedrijven willen vergroten in zoekmachines zoals Google, Bing, en Yahoo. Zoekmachine marketing omvat zowel zoekmachine optimalisatie (SEO) als zoekmachine adverteren (SEA). Hoewel SEO en SEA verschillende benaderingen en technieken gebruiken, werken ze samen om de algehele prestaties van een website in de zoekresultaten te verbeteren. Dit artikel biedt een uitgebreide gids over de synergie tussen SEO en SEA en hoe bedrijven deze strategieën effectief kunnen inzetten.

02/05/2024

Het einde van third party cookies: zo laad je cookies in

Cookie-oplossingen spelen een cruciale rol in de actuele context van internetprivacy. Gezien de recente ontwikkelingen met betrekking tot het uitfaseren van third party cookies, is het van belang om alternatieve methoden te verkennen. Op die manier kun je cookies op een effectieve manier blijven gebruiken. In deze blog gaan we verder in op deze methoden.

03/01/2025

Lokale SEO: Scoren met Google Mijn Bedrijf

Lokale SEO wordt steeds belangrijker voor de zoekmachines én de consument. Maar wat is lokale SEO en hoe optimaliseer je jouw lokale zichtbaarheid? En wat is de rol van een goed ingericht Google Business Profile (voorheen Google My Business)? Wij leggen het je uit in deze blog.