Je eigen webshop in 6 dagen

In de afgelopen jaren hebben de ontwikkelingen op e-commercegebied niet stilgestaan. Het is zelfs realistisch om een goedwerkende en geoptimaliseerde webshop te starten in 6 dagen. Welke stappen kun je tegenwoordig zetten om snel de markt te betreden? We delen graag onze ervaringen met een succesvol- (Koffiecups) en een mislukt concept (Smartwatches).

Lees meer
Digital Nomads Nederland

Digital nomads: reizen terwijl je werkt

Geen TL-verlichte kantoorsetting maar een terrasje in Chiang Mai. Terwijl ik dit artikel voorbereid heb ik uitzicht op de bergen die de tweede stad van Thailand omringen. Ondertussen bestel ik een Tom Yum soep voor bij de lunch en plan ik mijn vervolgreis naar Nieuw Zeeland. Op de meest prachtige plekken ter wereld vanaf je…

Lees meer
China eCommerce Markt

Uitdagingen op de Chinese E-commerce markt

Afgelopen maand zette de Chinese overheid een nieuwe stap waarbij de deur naar de online markt weer een beetje verder open kwam te staan voor Westerse bedrijven. Niet alleen zijn de richtlijnen versoepeld voor buitenlandse E-commerce bedrijven, ook werd er een groot investeringsplan gepresenteerd voor Chinese startups. Hiermee lijkt China zich klaar te maken in…

Lees meer
Tips conversieoptimalisatie webshops

16 Tips voor Conversieoptimalisatie Webshops

Tip: Loyalty en korting (R) Kortingsbeleid of loyaltyprogramma’s zijn vaak een goed uitgedacht punt bij webwinkeliers. Het gaat immers om weggeven van een bepaalde marge en kan terugslaan als er iets misgaat met voorwaarden. Er zijn webwinkels die als beleid hebben nooit kortingen te geven. Aan de andere kant zijn er winkels die als beleid…

Lees meer
Tips Technische Optimalisatie Webshops

10 Tips voor Technische Optimalisatie Webshops

Tip: Maak gebruik van rich-snippets (D) De online concurrentiestrijd tussen Nederlandse webshops neemt fors toe. Dat betekent dat het steeds lastiger begint te worden om hoog in de zoekresultaten te eindigen. Het belang van zoekmachine-optimalisatie (SEO) neemt daarmee ook sterk toe. Om goed gevonden te worden zal Google je website goed moeten kunnen begrijpen. Het…

Lees meer

8 Tips voor Optimalisatie van Bedrijfsvoering bij Webshops

Tip: Reciprociteit, extraatjes, funfactor (R) Het ligt in de natuur van de mens om te personificeren. Klanten zien je bedrijf niet als een zakelijke entiteit, maar als iets met karakter, persoonlijkheid en manier van communiceren. Het idee van bedrijf vs. consument is al lang gedateerd en moderne bedrijven overleven door de menselijke kant te laten…

Lees meer
16 Marketing tips voor webshops

16 Marketing Tips voor Webshops

Tip: Start een forum of blog (D) Je hebt geprobeerd je eigen webshop zoveel mogelijk te optimaliseren, maar merkt dat je bezoekersaantal niet verder groeit. Het opzetten van een forum of het starten van een blog kan ervoor zorgen dat je een nieuw kanaal creeërt voor extra traffic en dus extra omzet. Stel dat je…

Lees meer
Social Media Marketing

Social Media marketing voor jouw bedrijf

Facebook, Instagram, Twitter, Google+, Ello en zelfs WhatsApp zijn enkele van de tientallen social media kanalen die tegenwoordig mensen en bedrijven met elkaar verbinden. Klantenservice en communicatie met de klant is door de komst van social media de laatste paar jaar drastisch veranderd.   Er zijn voorlopers, zoals KLM, CoolBlue, bol.com en Kruidvat, maar heel…

Lees meer
Schrijven goede webteksten

Hoe schrijf je goede webteksten?

Sinds de komst van het internet is informatie gemeengoed geworden. Je kunt alles op het web vinden, van uitgebreide specificaties tot producten en heerlijke recepten met bijpassende foto’s en video’s.   Bij veel informatie horen ook veel informatiebronnen. Inmiddels zijn er wereldwijd 1,2 miljard domeinen waarvan 500 miljoen websites. Alleen al in Nederland zijn er…

Lees meer
Handleiding start eigen webshop

Hoe begin je een webshop?

Heb je er ooit over nagedacht een webshop te starten? Je bent niet de enige. Webshops zijn anno 2015 gemeengoed geworden. Je kunt in een seconde miljoenen mensen bereiken en kennis laten maken met je producten. Het starten van een webwinkel is tegenwoordig door toepassingen van platforms als Shopify en SEOshop erg makkelijk geworden.

Lees meer
Top Online Toosl voor Ondernemers

★ Top 15 (online) tools voor ondernemers in 2015

Afgelopen jaar vierden we het 5-jarig bestaan van onze webonderneming. In deze 5 jaar hebben we veel (gratis en online) tools uitgeprobeerd, gebruikt, zijn we met sommige gestopt en hebben we van andere pro-versies genomen. Ieder jaar bespreken we intern welke tools goed werken, ons helpen in de dagelijkse praktijk en welke we verder gaan…

Lees meer

Verbeter je Magento-webshop: checklist voor online marketing

In Nederland zijn er ruim 70.000 webwinkels, waarvan meer dan 15.000 shops op het ecommerce-pakket Magento draaien. De kwaliteit van deze webwinkels verschilt enorm. Om positief boven deze massa uit te steken, is het handig om een basischecklist te hebben waarmee je alle online marketing-mogelijkheden van Magento benut.

Lees meer
Mobiele trends 2015

Mobiele trends van 2015: smartwatch, mobile commerce & controle

Smartwatch-hipsters die naar de winkel gaan moeten nog een jaartje hun portemonnee meenemen, want met NFC kunnen we pas in 2016 en masse betalen. Ook de slimme zonnebril ontbreekt komende zomer, omdat grootheden Apple en Google ze nog niet aan de consument aanbieden. Health en mCommerce zijn kernwoorden voor deze partijen: tijdens het joggen mobiel winkelen dan…

Lees meer
Website 2014 Proof

14 tips om je webshop 2014 proof te maken

Hoe zorg je ervoor dat je webshop in 2014 nog steeds up-to-date is? Als webshopeigenaar ben je soms ‘gewoon’ op zoek naar praktische tips in plaats van trends. Bij jaarwisselingen horen lijstjes, daarom: 14 praktische tips om je webshop op te frissen en 2014 met een gerust hart in te gaan!

Lees meer
Mobiele trends 2014

Mobiele trends 2014: dag smartphone, hallo smart device!

In 2014 begint de derde en laatste mobiele revolutie: de volledige integratie van mobiel internet in ons dagelijks leven. Smartphones en tablets bereiken hun top en nieuwe devices starten aan een contextgevoede zegetocht. Eindelijk is het weer tijd voor echte innovatie! Na jaren van minimale verbeteringen in de wereld van mobiele technologie, gaan in 2014 3…

Lees meer
Mcommerce in 5 stappen naar succes

M-commerce: in 5 stappen van start naar succes

Inmiddels gaat 20 tot 30% van het webshopbezoek via een mobiel apparaat. Toch laat 90% van de webwinkels hier omzet liggen. De mobiele klant wordt op grote schaal genegeerd, of in het beste geval als klein kind behandeld. Dit terwijl beginnen met m-commerce niet moeilijk hoeft te zijn. En wie nu goed in m-commerce stapt,…

Lees meer
QR Code Shop

Verkopen via QR-codes: hoe begin je een popup shop?

QR-code shops lijken een grote hit. In 2012 zijn wereldwijd meer dan 300 stores gestart, waarvan zo’n 10 in Nederland. Voor 2013 zijn ruim 2000 nieuwe shops aangekondigd. Het starten van een QR-code shop is zeker niet moeilijk, als je veelvoorkomende fouten weet te vermijden. Hoe zet je een goede QR-code-winkel op en voorkom je…

Lees meer
Top 10 Magento Extensions

Top 10 essentiële plugins voor Magento-webshops

Magento krijgt een steeds stevigere positie in het e-commercelandschap. Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om met dit pakket een webshop te beginnen. Gelukkig bestaat er een handige toolbox aan plugins waarmee je snel de functionaliteiten van je webshop kunt uitbreiden. In dit artikel een top 10 van essentiële plugins voor Magento.

Lees meer
Website sneller maken

Tips om je website gemakkelijk sneller te maken

Sinds begin dit jaar is de snelheid van je website een Google ranking factor geworden en dus een belangrijk onderdeel voor zoekmachine-optimalisatie. Daarnaast zullen bezoekers een snelle website beter waarderen. Maar hoe zorg je er precies voor dat je website sneller wordt? Hieronder een aantal tips & tools om je website gemakkelijk sneller te maken.

Lees meer
Handleiding start eigen webshop

Handleiding webshop: in 10 stappen je eigen webwinkel!

Je wilt een eigen webshop beginnen, maar welke stappen moet je hiervoor zetten? In dit artikel vind je een praktische checklist voor het starten van een eigen webwinkel. Het stappenplan biedt een goede fundering voor een succesvolle webshop. Het enige wat je moet hebben is tijd, passie voor ondernemen en basiskennis van internetmarketing.

Lees meer

Webshop in 360 dagen (12): lessen voor webshopondernemers

Het landschap waarin internetondernemers zich bevinden is erg dynamisch. Verandering door te leren is dan ook de enige manier om succesvol te blijven. Welke belangrijke leerpunten kunnen we trekken uit de ervaring die we afgelopen jaar hebben opgedaan als ondernemers bij LensBestel.nl? De belangrijkste lessen voor webshopondernemers bespreken we in dit artikel.

Lees meer

Webshop in 360 dagen (11): Internetmarketing & social media

Een belangrijke en onmisbare discipline voor online ondernemers bestaat uit de internetmarketing van de onderneming. Zoals eerder aangegeven in het artikel over het ondernemingsplan van LensBestel.nl, worden de concurrentiekracht en onderscheidend vermogen vooral bepaald door de mate van professionalisering van de internetmarketing rondom de onderneming. In dit artikel bespreken we welke stappen LensBestel.nl daar op…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (10): Werkproces en fulfillment

Je webshop is eindelijk live, de site werkt, de afspraken met leveranciers zijn gemaakt en alles staat klaar om klanten te bedienen. Nu is het tijd om de (offline) werkprocessen en fulfillment goed in te richten. Bij LensBestel.nl houdt dit in: continu verbeteren en het zo slim mogelijk inrichten van het proces. Centraal daarbij staat…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (9): testen en livegang!

In maart 2010, 360 dagen nadat we zijn begonnen, is het dan zover: de webshop van LensBestel.nl gaat live! Eindelijk gaan we zien of het bedrijfsplan in de praktijk standhoudt en of er klanten zijn. In de aanloop naar de livegang hebben we uitgebreid getest en worden de laatste voorbereidingen getroffen. In dit artikel bespreken…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (8): content en catalogus

In voorgaande artikelen hebben we ons geconcentreerd op de manier waarop content wordt gevonden door en getoond aan onze bezoekers. Essentieel daarbij is dat deze content en catalogus ook inhoudelijk sterk zijn. Bezoekers en (potentiële) klanten willen hun product snel kunnen vinden en de informatie moet juist en aansprekend zijn. Voor LensBestel.nl betekende dit bewust…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (6): eCommerce-pakket selectie

Selecteren van het juiste eCommerce-pakketselectie is van groot belang bij het starten van een webshop. Ieder bedrijfsidee heeft haar specifieke doelstellingen, klantbehoefte en eisen. Hierdoor verschillen ook de benodigde functionaliteiten van bedrijf tot bedrijf. In dit artikel bespreken we hoe je zorgvuldig een keuze maakt voor een webshop-pakket en laten we zien waar LensBestel.nl op…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (5): de juiste huisstijl

Het bepalen van de juiste huisstijl voor je webshop kan een kritieke succesfactor zijn. Daarom is het van belang om goed na te denken over wat je als onderneming wilt uitstralen en hoe dit zich vertaalt naar een professionele huisstijl. In dit artikel bespreken we de belangrijkste aandachtspunten en gaan we in op het proces…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (4): samenwerken 2.0

Slimmer Werken, Het Nieuwe Werken en Werken 2.0, inmiddels bekende begrippen die allemaal duiden op een andere manier van werken. Bij deze nieuwe manieren van werken worden vaak plaats- en tijdonafhankelijkheid, gebruik van 2.0 technologieën en een constructieve cultuur genoemd. Voor LensBestel.nl zijn we bewust modern te werk gegaan, mede omdat dit de enige manier…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (3): administratie en leveranciers

Administratie wordt meestal geassocieerd met het saaie werk, onnodige rompslomp dat niet bij echt ondernemen hoort. Goed bijhouden van kosten & baten, belasting en afschermen van risico’s is echter een onmisbaar onderdeel van goed ondernemerschap. Voor LensBestel.nl is administratie daarnaast nodig gebleken voor het aangaan van relaties met leveranciers, planning en goede presentaties.

Lees meer

Webshop in 360 dagen (2): businessplan en internetstrategie

De laatste jaren is zowel het aantal webwinkels als hun omzet sterk gegroeid. Mede door enkele succesverhalen, krijgen veel mensen €-tekens in hun ogen als ze denken aan een webshop. Ook in onze omgeving horen we dagelijks van mensen die om deze reden een eigen webshop willen beginnen. Even doorvragen laat echter vaak zien dat…

Lees meer

Webshop in 360 dagen (1): even voorstellen

“Ondernemer ben je 365 dagen per jaar”, luidt het devies, en dit geldt zeker voor webshopeigenaren! Op 1 april 2009 hebben wij de stap naar de Kamer van Koophandel genomen. Nu, bijna 360 dagen later, gaat LensBestel.nl – onze webshop met contactlenzen en lenzenvloeistof – live. In deze serie artikelen op Frankwatching beschrijven we in…

Lees meer