Het einde van third party cookies: zo laad je cookies in

02/05/2024

Blog

Overzicht
Cookie-oplossingen spelen een cruciale rol in de actuele context van internetprivacy. Gezien de recente ontwikkelingen met betrekking tot het uitfaseren van third party cookies, is het van belang om alternatieve methoden te verkennen. Op die manier kun je cookies op een effectieve manier blijven gebruiken. In deze blog gaan we verder in op deze methoden.

Alternatieven om cookies te blijven gebruiken

Ondanks het einde van third party cookies, zijn er genoeg alternatieve strategieën die je kunt implementeren om cookies te integreren. Tegelijkertijd blijf je aan de geldende wet- en regelgeving omtrent privacy voldoen. Wel zo belangrijk. Wij zetten acht alternatieven voor je op een rij.

1. Gebruik cookie-oplossingen

Overweeg om cookie-oplossingen te integreren, zoals Cookiebot. Met deze oplossingen voldoe je aan de wetgeving en zorg je voor transparantie naar gebruikers. Dit versterkt niet alleen je reputatie, maar helpt je ook om het vertrouwen in je website of bedrijf te vergroten.

2. Minimaliseer gegevensverzameling

Focus op het verzamelen van enkel de meest cruciale gegevens die nodig zijn voor de functionaliteit van je website. Beperk het verzamelen van persoonlijke informatie tot de data die je écht nodig hebt en zorg ervoor dat je deze gegevens niet langer bewaart dan noodzakelijk is.

3. First party cookies

Verplaats waar mogelijk naar first party cookies. Dit betekent dat de cookies rechtstreeks vanuit jouw domein worden ingesteld en uitgelezen, in plaats van vanuit een externe bron. Dit kan je helpen om essentiële functionaliteiten te behouden, zoals inloggegevens en voorkeuren van gebruikers.

4. Server side tracking

Overweeg server side tracking als een alternatief voor client side tracking met cookies. Door tracking op serverniveau uit te voeren, kun je nog steeds relevante gegevens verzamelen zonder afhankelijk te zijn van cookies in de browser van de gebruiker.

Geschreven door: Sabine de Vos

Sabine de Vos

Wil je meer weten?

Dat kan! Ontdek al onze blogs, waarin je meer leest over development, content en CRO. Of neem contact met ons op, onze specialisten staan voor je klaar.

Contact

Gerelateerd

Alles bekijken

03/01/2025

Zoekmachine marketing: de synergie tussen SEO en SEA

Zoekmachine marketing is een essentieel onderdeel van digitale marketing, waarbij we de zichtbaarheid van bedrijven willen vergroten in zoekmachines zoals Google, Bing, en Yahoo. Zoekmachine marketing omvat zowel zoekmachine optimalisatie (SEO) als zoekmachine adverteren (SEA). Hoewel SEO en SEA verschillende benaderingen en technieken gebruiken, werken ze samen om de algehele prestaties van een website in de zoekresultaten te verbeteren. Dit artikel biedt een uitgebreide gids over de synergie tussen SEO en SEA en hoe bedrijven deze strategieën effectief kunnen inzetten.

03/01/2025

Lokale SEO: Scoren met Google Mijn Bedrijf

Lokale SEO wordt steeds belangrijker voor de zoekmachines én de consument. Maar wat is lokale SEO en hoe optimaliseer je jouw lokale zichtbaarheid? En wat is de rol van een goed ingericht Google Business Profile (voorheen Google My Business)? Wij leggen het je uit in deze blog.

14/01/2025

Community management: fans van jouw merk

Communities zorgen voor loyale klanten, hoger bereik en meer verkopen. Interessant, niet waar? Monitor online gesprekken om aan zo’n community te bouwen en relevante informatie uit jouw doelgroep op te doen. Maar hoe werk je aan community management? Wij leggen het uit.