Hoe een AI assistent de online verkoop versterkt

02/04/2025

Blog

Overzicht
Bij de verkoop van complexe en subjectieve producten speelt persoonlijk advies een grote rol. Denk aan producten waarbij de keuze sterk afhangt van individuele voorkeuren, zoals luxegoederen, mode of elektronica. Dit brengt uitdagingen met zich mee: de prijs ligt vaak hoger, het product is complex en de keuze is subjectief. In een fysieke winkel kan een verkoper klanten begeleiden en adviseren, maar hoe zorg je online voor een vergelijkbare ervaring?

AI assistent

Onze oplossing is een slimme AI-assistent die fungeert als een online adviseur. Wij ontwikkelen chatbots die gebaseerd zijn op het volledige productassortiment van een webshop. Door gebruik te maken van titels, omschrijvingen, kenmerken, merknamen en categorieën, kan de chatbot gepersonaliseerd advies geven en klanten helpen bij het maken van de juiste keuze. Met dezelfde service als in een fysieke winkel.

Hoe werkt het?

De chatbot wordt geprogrammeerd met gedetailleerde instructies, net zoals een verkoper in de winkel wordt opgeleid. Daarbij voegen we specifieke regels toe, zoals:

– Alleen producten aanbevelen die daadwerkelijk op voorraad zijn

– Automatische linkjes naar de producten in de webshop

– Maximaal drie producten per aanbeveling tonen

– Geen communicatie over kortingen, tenzij deze actief zijn

Door middel van slimme vraag- en antwoordcombinaties kan de AI-assistent relevante suggesties doen. Denk hierbij aan vragen als:

– “Ik ben fan van product X, heb je vergelijkbare producten?”

– “Ik zoek een cadeau voor […], wat raad je aan?”

– “Welke producten verkopen jullie onder de €100?”

Optimalisatie

Uiteraard blijft menselijke kennis en expertise belangrijk. Daarom kiezen we ervoor om de chatbot samen met specialisten van het betreffende merk te optimaliseren. We leggen bijvoorbeeld verbanden die de chatbot leren om de juiste service te verlenen en producten aan te bevelen. We blijven de chatbot trainen tot het gewenste resultaat wordt behaald.

Voor welke merken is deze oplossing interessant?

Deze AI-oplossing is ideaal voor merken en webshops die:

– producten verkopen waarbij productbeleving, ervaring, geur, smaak of design een rol speelt;

– een medium tot premium prijssegment hanteren;

– klanten hebben die behoefte hebben aan advies bij hun aankoop;

– exclusieve producten aanbieden die niet overal verkrijgbaar zijn.

AI assistent integreren in jouw webshop

Met een AI assistent in jouw webshop wordt online verkopen efficiënter en klantgerichter. Zo kun je als merk ook buiten de fysieke winkel expertise en service aanbieden. Wil je meer weten over deze technologie en hoe we dit voor jouw merk kunnen inzetten? Neem contact met ons op!

Geschreven door: Sjoerd Legué

Sjoerd Legué

Wil je meer weten?

Dat kan! Ontdek al onze blogs, waarin je meer leest over development, content en CRO. Of neem contact met ons op, onze specialisten staan voor je klaar.

Contact

Gerelateerd

Alles bekijken

02/05/2024

Het einde van third party cookies: zo laad je cookies in

Cookie-oplossingen spelen een cruciale rol in de actuele context van internetprivacy. Gezien de recente ontwikkelingen met betrekking tot het uitfaseren van third party cookies, is het van belang om alternatieve methoden te verkennen. Op die manier kun je cookies op een effectieve manier blijven gebruiken. In deze blog gaan we verder in op deze methoden.

03/01/2025

Zoekmachine marketing: de synergie tussen SEO en SEA

Zoekmachine marketing is een essentieel onderdeel van digitale marketing, waarbij we de zichtbaarheid van bedrijven willen vergroten in zoekmachines zoals Google, Bing, en Yahoo. Zoekmachine marketing omvat zowel zoekmachine optimalisatie (SEO) als zoekmachine adverteren (SEA). Hoewel SEO en SEA verschillende benaderingen en technieken gebruiken, werken ze samen om de algehele prestaties van een website in de zoekresultaten te verbeteren. Dit artikel biedt een uitgebreide gids over de synergie tussen SEO en SEA en hoe bedrijven deze strategieën effectief kunnen inzetten.

14/01/2025

Community management: fans van jouw merk

Communities zorgen voor loyale klanten, hoger bereik en meer verkopen. Interessant, niet waar? Monitor online gesprekken om aan zo’n community te bouwen en relevante informatie uit jouw doelgroep op te doen. Maar hoe werk je aan community management? Wij leggen het uit.