How to: sterke social media strategie opstellen

13/01/2025

Blog

Overzicht
Social media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Of je nu ondernemer, marketeer of ‘groentje’ bent, een goed doordachte social media strategie is essentieel om jouw doelen te bereiken. Maar waar begin je? In deze blog geven we je praktische tips om een sterke strategie op te stellen.

1. Bepaal het doel

Social media is meer dan alleen foto’s liken van je favoriete band of in contact blijven met vrienden en familie. Als merk zijnde kan je met social media namelijk daadwerkelijk iets bereiken. De social media kanalen bieden je een ‘virtuele etalage’ waar je je producten, diensten of projecten kan introduceren op een creatieve manier. Hierdoor kun je ook potentiële klanten voor je merk proberen te winnen. Hoe je deze etalage uiteindelijk inricht, hangt af van het doel en je merk. Dit verwerk je allemaal in je social media strategie.

 

Er zijn verschillende doelen die je kunt bereiken door middel van het inzetten van social media platformen. Je kunt ook meerdere doelen hebben en deze combineren in de strategie. Deze doelen kunnen zijn:

 

1 – naamsbekendheid vergoten;

2 – meer betrokkenheid met volgers;

3 – verkeer genereren naar je website;

4 – verkoop stimuleren.

2. Verken de doelgroep

Wanneer het doel van het inzetten van social media duidelijk is, is het belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Aan de hand van jouw doelgroep kies je het social media platform dat hier het beste bij past. Probeer je doelgroep zo specifiek mogelijk in kaart te brengen – bijvoorbeeld in een persona – om zo gericht mogelijk te kunnen werken. Dit kan ook goed van pas komen wanneer je social media advertising wil inzetten. Om erachter te komen wie jouw doelgroep precies is, kun je gebruik maken van Google Analytics.

Social media strategie

3. Leer van concurrenten

Een concurrentieanalyse is een essentieel onderdeel van een social media strategie, omdat het je helpt om te begrijpen wat werkt en wat niet werkt in jouw branche. Door het gedrag en de strategieën van je concurrenten te bestuderen, kun je waardevolle inzichten verkrijgen die je helpen om jouw eigen strategie te verfijnen en te verbeteren. Doorloop deze stappen:

 

1 – Breng de concurrenten in kaart.

2 – Analyseer hun social media activiteiten. 

3 – Ontdek hun zwakke en sterke punten. 

4 – Creëer kansen voor jouw merk.

 

Met deze inzichten kun je beter inspelen op de behoeften van je doelgroep en effectiever concurreren in de markt.

4. Bepaal de contentstrategie

Wanneer de juiste gegevens zijn verzameld, stel je de contentstrategie op. Hierin staat welke content je gaat delen op welke kanalen en wanneer. Aan de hand van je doel kun je thema’s en rubrieken opstellen. Dit zijn terugkomende onderwerpen waarmee je jouw boodschap overbrengt naar de doelgroep. Voorbeelden van rubrieken zijn: vacatures, behind de scenes, tips & tricks, trends en ontwikkelingen. Aan deze standaard rubrieken kun je een eigen draai geven om unieke content te creëren.

De tijden en de frequentie van plaatsen is ook niet geheel onbelangrijk. Dit kun je bepalen aan de hand van bestaande analyses over het social media-gedrag op het desbetreffende platform. Zodra je zelf ook meer data hebt vergaard nadat je jouw social media strategie hebt uitgevoerd, kun je hier ook verdere conclusies uit trekken en de tijden en frequentie eventueel aanpassen.

Huisstijl

5. Verwerk de huisstijl

Het oog wil natuurlijk ook wat. Om een mooie en overzichtelijke feed te creëren, kun je de kleuren van jouw huisstijl verwerken in de visuals. Je bepaalt het lettertype en zorgt ervoor dat je feed een mooi geheel wordt. Dit zorgt ervoor dat je professioneel overkomt en dit geeft je volgers een vertrouwd gevoel.

 

Daarnaast draagt een unieke huisstijl bij aan de branding van je merk. Met visuals die bij jouw merk passen, zal je doelgroep de posts herkennen voordat ze zelfs jouw merknaam ziet.

6. Ontwikkel een contentkalender

De belangrijkste keuzes zijn gemaakt, dus kun je van start gaan met het daadwerkelijk uitvoeren van de strategie. Maak een contentkalender en werk minimaal een maand vooruit. Dit bespaart je veel tijd en zorgt ervoor dat je nooit een post mist. Ontwikkel een overzicht van de gehele maand waarin je de content op elkaar kan afstemmen. Maak gebruik van een planningstool om te voorkomen dat je het vergeet of geen tijd hebt om te plaatsen. Zo wordt de content consistent op dezelfde dag en tijd geplaatst, waardoor je bereik wordt vergoot.  

7. Verken de strategie

Om de maximale online impact te kunnen maken rondom jouw merk en product/dienst, is het inzetten van social media advertisingsocial media organisch en influencer marketing een must. Social advertising stelt je in staat om gerichte advertenties te plaatsen die specifiek jouw doelgroep aanspreken, wat kan zorgen voor meer betrokkenheid en uiteindelijk ook voor hogere conversies. Influencer marketing benut de geloofwaardigheid en het bereik van invloedrijke personen in jouw niche. Deze influencers kunnen jouw merk op een authentieke manier promoten, waardoor je een groter en meer betrokken publiek bereikt. Door social advertising en influencer marketing te combineren met organische social media content, vergroot je de zichtbaarheid en impact van je social media activiteiten aanzienlijk.

Geschreven door: Demi Verhoeven

Demi Verhoeven

Wil je meer weten?

Dat kan! Ontdek al onze blogs, waarin je meer leest over development, content en CRO. Of neem contact met ons op, onze specialisten staan voor je klaar.

Contact

Gerelateerd

Alles bekijken

03/01/2025

Zoekmachine marketing: de synergie tussen SEO en SEA

Zoekmachine marketing is een essentieel onderdeel van digitale marketing, waarbij we de zichtbaarheid van bedrijven willen vergroten in zoekmachines zoals Google, Bing, en Yahoo. Zoekmachine marketing omvat zowel zoekmachine optimalisatie (SEO) als zoekmachine adverteren (SEA). Hoewel SEO en SEA verschillende benaderingen en technieken gebruiken, werken ze samen om de algehele prestaties van een website in de zoekresultaten te verbeteren. Dit artikel biedt een uitgebreide gids over de synergie tussen SEO en SEA en hoe bedrijven deze strategieën effectief kunnen inzetten.

02/05/2024

Het einde van third party cookies: zo laad je cookies in

Cookie-oplossingen spelen een cruciale rol in de actuele context van internetprivacy. Gezien de recente ontwikkelingen met betrekking tot het uitfaseren van third party cookies, is het van belang om alternatieve methoden te verkennen. Op die manier kun je cookies op een effectieve manier blijven gebruiken. In deze blog gaan we verder in op deze methoden.

31/12/2024

Handleiding zoekwoordonderzoek inclusief tips

Een zoekwoordonderzoek is een proces waarbij we zoekwoorden verzamelen. Dit zijn de woorden die mensen gebruiken om een merk, product of dienst te vinden in zoekmachines zoals Google, Bing of Yahoo. Deze woorden vertellen je waar je doelgroep naar op zoek is en welke problemen ze hebben. Het doen van keyword research is essentieel voor een SEO- en SEA-strategie.