Het nieuwe Gartner Magic Quadrant 2022 voor digital commerce

Geschreven door:

Sabine de Vos

Datum publicatie:

5 september 2022

IT-adviesbureau Gartner heeft in augustus 2022 weer een nieuwe versie van het Magic Quadrant voor e-commerce technologieën uitgegeven. Dit toont het resultaat van onderzoek naar de markttrends en de volwassenheid van heersende technologieën. 

Gartner Magic Quadrant

Indeling van de kwadranten

In de vier verschillende kwadranten worden de partijen verdeeld over de assen “ability to execute” en “completeness of vision”. De resulterende groepen zijn vervolgens: 

  • Niche spelers: lage executie, onvolledige visie
  • Visionairs: lage executie, sterke visie
  • Challengers: sterke executie, onvolledige visie
  • Leiders: sterke executie, sterke visie

Deze spelers zijn niet in absolute zin het meest talrijk in de e-commerce markt. Volgens cijfers van Wappalyzer is WooCommerce het meest gebruikte e-commerce platform, gevolgd door Shopify, Squarespare en Wix. Deze drie zijn – niet geheel toevallig – allemaal PaaS oplossingen (Platform as a Service) die toegankelijk zijn voor het grotere publiek met minder technische kennis. 

E-Commerce Technologieën

De platformen vermeld in de Gartner Quadrant zijn veelal zwaardere professionele oplossingen die zich richten op middel- en grote e-commerce partijen. Deze platformen zijn te integreren met veel geavanceerde e-commerce functionaliteiten. De kosten voor licenties, hosting en specialistische support groeien mee met de schaal je website aanneemt. 

De toekomst van e-commerce platforms

De markt beweegt zich naar een situatie waarin e-commerce platforms niet meer website gebaseerd zijn op één website, maar een veelvoud aan kanalen kunnen worden geserveerd vanuit 1 plek. Denk aan een combinatie van B2B- en B2C-omgevingen en marketplaces.

Interessante spelers per kwadrant

Challengers: Shopify

Shopify heeft bij het algemene publiek de indruk dat het een instap-webshop is. Dit is ook zeker waar, maar er draaien webshops op shopify met flinke omzet. Denk hierbij aan Kylie Cosmetics en fashionnova. 

Niche players: Shopware 

Shopware is een partij vanuit Duitsland, die zich positioneert als het alternatief voor Magento. Hun code is Open Source en onbeperkt uit te bouwen. Ook is het platform gericht op composable commerce, waarbij ontwikkelaars zelf de vrijheid hebben te kiezen hoe ze de frontend bouwen. Douglas is een voorbeeld van een shopware website. 

Visionaries: Spryker 

Spryker is flink aan de weg aan het timmeren en is sinds de vorige uitgave van het Gartner quadrant ook gestegen in de executie capaciteiten. Het platform stelt gebruikers in staat diverse business modellen te koppelen, werkt in de cloud en is headless. Rikoh en Toyota zijn voorbeelden van websites op basis van Spryker. 

Leaders: Adobe  

Adobe is de moedermaatschappij die in 2018 Magento heeft aangeschaft als onderdeel van hun dienstensuite. Voor grote retailers is de integratie met Marketo als marketing automation tool en adobe analytics als analytics tool interessant. Maar ook voor MKB+ webshops is magento interessant als platform vanwege de schaal en stabiliteit die het biedt, evenals de integratie mogelijkheden naar een veelvoud aan tooling. 

Benieuwd welk e-commerce platform interessant is voor jou?

Gerelateerde blogs